perjantai 29. maaliskuuta 2019

S Ilmastonmuutoksen vastaisessa taistelussa ei ole järkevää korostaa kuluttajien valintojen merkitystä

Kulutusvalintojen korostaminen antaa äänestäjälle falskin tunteen, että hän tekee jo osansa ilmaston hyväksi, ja unohtaa poliittisen muutoksen tarpeen. Tämä antaa myös poliitikoille tekosyyn tekemättömyyteen. Huolestuneiden kansalaisten tulee suunnata huomionsa Arkadianmäelle ja Brysseliin, ei lähimpään ruokakauppaan.

Kaipaan vastuuta erityisesti medialta, että se pitää julkisen keskustelun fokuksen poliitti­sissa päätöksissä. Kuluttaja­valintojen korostaminen on nykytiedon valossa vaarallista ajanhukkaa. 

[Henri Weijo, apulaisprofessori ja kulutustutkija, Helsingin sanomat -lehden mielipidepalstalla 19.10.2018 julkaistussa kirjoituksessaan Kuluttaja­valintojen liika korostaminen ilmasto­talkoissa on vaarallista ajan­hukkaa]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti