Sähköauton ympäristöystävällisyys on vähintäänkin kyseenalaista, sillä akkuteknologia pilaa
hienolta näyttävän yhtälön. Kun sähköautobuumi maailmalla todella
alkaa, volyymit laskevat autojen hintaa, mutta samalla litiumin kysyntä
lisääntyy, mikä puolestaan nostaa hintoja. Litium-akkujen kierrättäminen
on ymmärtääkseni hyvin hankalaa ja siksi uusia akkuteknologioita
kaivataan kipeästi. Kemiaa ei voi kuitenkaan kiirehtiä eikä lahjoa.
Hesarin jutussa käsiteltiin sähköauton "tankkausta". Puolen tunnin
odotus huoltoasemalla ei kirjoittajan mielestä ole kohtuutonta, sen
aikana perhe voi syödä vaikka lounaan. Niinpä - mutta entä kun sata
autoa haluaa tehdä saman?
Nykyisin tankkaus kestää pari minuuttia. Saman volyymin saavuttamiseksi
pikalatauspisteitä pitäisi olla siis 15-kertainen määrä. Siinä loppuu
tila huoltoaseman pihasta, ehkä myös kahvilan puolelta.
Teslan ratkaisu on vaihtaa akkuja. Tyhjä akku jää asemalle ja robotti
vaihtaa täyden akun auton pohjaan. Näin "tankkaus" sujuisi jopa nykyistä
nopeammin. Akkujen varauskyky heikkenee iän myötä, joten uusi akku
olisi ehkä huonompi kuin vanha. Tämä voitaisiin huomioida "tankkauksen"
hinnassa, mutta se vaatisi sähköautojen standardointia niin pitkälle,
että saman kokoinen akkupaketti kävisi kaikkiin autoihin.
Tekniikan ennustamisessa tehdään aina virheitä aikatauluissa (asiat
tapahtuvat paljon hitaammin kuin odotetaan), nykytilan jatkamisessa
(tulevaisuus ei ole ekstrapoloitua nykyisyyttä) sekä skaalautumisen
unohtamisessa (kun volyymi ja käyttö kasvaa, pelisäännöt muuttuvat -
vrt. litiumin hinta ja latausajat).
[tietokonenörtti Petteri Järvinen blogissaan 1.2.2010 julkaisemassaan merkinnässä Onneksi emme ole robottiautojen varassa]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti