perjantai 12. tammikuuta 2018

S Saamelainen Petra Laiti taitaa sortaa Jiriä, toista sekarotuista

Kaikki varmasti tietävät, että Twitterissä kirjoitteleva Petra Laiti ei edusta kuin itseään, eikä hänellä ole minkäänlaista todellista sananvaltaa tai ymmärrystä siitä, miten saamelaiset asiat kokevat tai näkevät. Saamelaiset kokevat saamelaisidentiteetin hyvin eri tavoin, eivätkä saamelaiset muodosta mitään yksittäistä ryhmää, jonka puolesta yhtään kukaan voisi puhua.

Lapinpuku ei ole saamelaisten yksinoikeus. Lapinpukuja on käytetty kaikkialla poronhoitoalueella niin saamelaisten kuin myös suomalaistenkin keskuudessa. Suurin piirtein joka kylällä tai paikkakunnalla on oma lapinpukunsa, eikä se ole historiallisesti koskaan rajoittunut vain saamelaisten käyttöön. Nämä vaatimukset, että lapinpuku olisi saamelaisten yksinoikeus, ovatkin varsin moderneja, eivätkä ne perustu historiaan mitenkään.

On myös pöljää, että lähdetään vetämään näitä sortokortteja. Todellisuudessa kukaan nykyään olemassaoleva ihminen ei ole sortanut Petra Laitia. Menneisyydessä taas Petra Laitin esi-isät sortivat Petra Laitin esi-isiä. Lappilaiset ovat hyvin pitkälle saamelaisten ja suomalaisten ristisiitoksia ja suurin piirtein jokaiselta Lapissa asuvalta suomalaiselta suvulta löytyy saamelaista perimää, ja puolestaan taas lähestulkoon jokaiselta saamelaiselta löytyy suomalaista perimää. Kaikkien meidät esi-isät sortivat kaikkien meidän esi-isiä. Menneisyyden synnit eivät kuitenkaan ole meidän kannettaviamme.

Ja sitten nämä perinteiset elinkeinot, voi ny vittu. Saamelaisten perinteisiin elinkeinoihin luetaan poronhoito, kalastus ja metsästys. Mutta nämä elinkeinot eivät tietenkään ole saamelaisille yhtään sen perinteisempiä kuin suomalaisille. Esimerkiksi poronhoito on vasta 1850-luvulla alkanut tapa, jota harjoittivat niin saamelaiset kuin suomalaisetkin - ja ennen kaikkea lappalaiset, jotka olivat perimältään suomalaisten ja saamelaisten ristisiitoksia. Myös kalastusta ja metästystä harjoittivat niin suomalaiset kuin saamelaisetkin, koska Lapissa ei yksinkertaisesti ollut menneisyydessä kovin monia tapoja hankkia elantoa.

Meikää vituttaa tämmönen ihmeen uhriutuminen ja syyllistäminen sekä tietoinen ihmisten erittely lokeroihin. Ja sanon tämän suvultani metsäsaamelaisena, eli about kaikista eniten sorretun saamelaiskansan jälkeläisenä. Metsäsaamelaisten kieli onnistuttiin tuhoamaan kokonaan Ruotsin valtakunnan assimilaatiopolitiikalla. Nykyään saamelaiskäräjät harjoittavat tuota samaa sortopolitiikkaa, koska he eivät enää hyväksy metsäsaamelaisia saamelaisiksi hävitetyn kielen perusteella. Vähän kuin Puolan juutalaiset menettäisivät juutalaisstatuksensa muiden juutalaisten silmissä, koska joutuivat holocaustin uhriksi. Mitäs jouduitte!

Itse asiassa Petra Laiti sortaa meikää.

[Jiri Keronen Facebookissa 8.1.2018. Ulostuloon liittyy Helsingin sanomat -lehden uutinen Twitterin päivystävä saamelainen Petra Laiti: Saamelaisten sorto pahenee yhä.]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti