lauantai 20. tammikuuta 2018

S Mannerheim oli hänelle kova pala

Herrasmiehuuden salatietoa Konstigille on ollut jakamassa myös Carl Gustav Emil Mannerheim.

– Mannerheim on ollut minulle aina vaikea pala. Minulla ei koskaan ole ollut häneen minkäänlaista suhdetta ja hän on aina vaikuttanut valtavan etäiseltä. Lisäksi minulla on vasemmistolaistausta, mikä on loitonnuttanut minua Mannerheimista entisestään.

Konstigista alkoi tuntua siltä, että kyseessä on Suomea suurempi hahmo. Hän luki Mannerheimin elämäkerran, eikä saanut tähän vieläkään minkäänlaista otetta: elämä Pietarissa, illalliset Puolassa, sota tai politiikka eivät tuoneet itse ihmistä yhtään lähemmäksi. Kunnes Konstig sai käsiinsä Teemu Keskisarjan Hulttio-kirjan, joka kertoo Mannerheimin nuoruusvuosista.

– Kirja oli suorastaan riemastuttavaa luettavaa. Selvisi, että Mannerheim oli nuorena aivan kelvoton tapaus, sai potkuja kouluista, ryypiskeli ja paini rahaongelmien kanssa – tähän jälkimmäiseen pystyn itsekin samaistumaan. Oli aivan ihanaa ajatella, ettei kaikki tullutkaan hänelle valmiina hopeatarjottimella. Mannerheim oli suvun murheenkryyni ja on inspiroivaa, kuinka hän sittemmin pystyi rakentamaan itsensä ja uransa. 

[Näin oli lausuttu Ylen sivuilla 10.12.2017 julkaistussa artikkelissa Kirjailija Joonas Konstig muuttui öykkäristä gentlemaniksi, joka arvostaa ritariromantiikkaa: "Herrasmiesvuosi pelasti avioliittoni".]

[PS. En ole tähän päivään mennessä saanut luettua vielä ainuttakaan Konstigin kirjoittamaa kirjaa, mutta hänen blogiaan olen lukenut. Pitää kokeilla, josko onnistuisi Herran vuonna 2018.]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti