Koko Transylvanian systeemi on vilpillä vinoutettu nuoria naisia vastaan: vaunumiehen korruptio saattelee Mariannen suoraan suden suuhun Schloss Meinsteriin. Kaiken huippuna naisoppilaitosta johtaa tri Tobler (Miles Malleson), tyrannimainen vanha sovinistikääkkä, joka komentelee opiskelijoita ja henkilökuntaa vastenmielisen korskeasti, mutta matelee ja mielistelee kaikkia miespuolisia tittelinhaltijoita, olivatpa nämä vampyyrinmetsästäjätohtoreita tai vampyyriaatelisia, joilla sattuu olemaan vielä ripaus feodaalisysteemin perinnöllistä loistoa. Elokuvan ehkä hauskimmassa kohtauksessa paroni Meinster imee kuvaannollisesti verta vihjatessaan, että tri Toblerin (ei sukua sveitsiläiselle suklaaperheelle) opinahjon maavuokria olisi aihetta korottaa, eikä Tobler voi kuin kiemurrella aatelisen edessä. Van Helsing, joka saa jälleen edustaa koko ihmisyyden parhaita voimia, on ainoa hahmo, joka kohtelee naisia ja miehiä lähtökohtaisesti yhtäläisellä kunnioituksella ja inhimillisyydellä kohdistaen ennen pitkää vaivoin peitetyn halveksuntansa paikallisiin maskuliinisiin auktoriteetteihin, jotka osoittautuvat tyystin ponnettomiksi ja turmeltuneiksi.
[Näin oli lausuttu Napoleonin kompleksit -blogin 29.10.2017 julkaistussa merkinnässä Tuulienergia, lepakoiden tuho: Draculan morsiamet (1960).]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti