Tajusin tässä hiljattain, että minun pitäisi olla kovasti järkyttynyt ja
vihainen. Ehkä myös täynnä turhautunutta, itkunsekaista raivoa.
Identiteetilleni tärkeää kulttuuriani nimittäin hyväksikäytetään ja
ryöstetään jatkuvasti kaikenmoisten ulkomaanelävien toimesta.
Olen joskus maininnut pitäväni Talvisota-elokuvasta,
joka kertoo kauhavalaisen jalkaväkijoukkueen yrityksistä hillitä
Neuvostoliiton invaasiota Taipaleenjoella. Vaikka näyttelijöiden puhuma
murre kuulostaakin uskottavalta, tarkempi tarkastelu paljastaa, että sen
paremmin elokuvan ohjaaja kuin monet keskeiset näyttelijätkään eivät
ole Kauhavalta tai muualtakaan päin Pohjanmaata kotoisin, vaan
helsinkiläiset ja espoolaiset ovat elokuvan myötä tehneet härskisti
rahaa esittämällä muka-pohjalaisia ammuskelemassa kommunisteja.
Järkyttävää.
Pohjalaiset Duudsonit ja Lauri Tähkä ovat viimeisen noin kymmenen vuoden
aikana tuoneet Jussi-paitojen salmiakkikuvion populaarikulttuuriin,
minkä seurauksena sitä näkee muuallakin ja muidenkin kuin pohjalaisten
päällä. Asia on edennyt jopa niin pitkälle, että näin kerran
Jussi-paidan Helsingissä mustaihoisella tyypillä, eikä kukaan häntä
estänyt. Vaate- ja muut firmat ovat lanseeranneet monenmoisia tuotteita
monenmoisilla etäisesti Jussi-paitaa muistuttavilla salmiakkikuoseilla,
eikä sillä edes ole väliä, ovatko kyseiset firmat pohjalaisia, koska
globaalilla kapitalismilla ei ole isänmaata.
Hirvittävää.
[Näin oli lausuttu Pekan porstua -blogissa 12.10.2017 julkaistussa merkinnässä Apua, kulttuurini on varastettu, jossa käsitellään tämän hetken muotisanaa tai -asiaa eli nk. kulttuurista omimista, josta voi niin halutessaan käyttää hienompaa nimitystä nk. kulttuurinen appropriaatio.]
[PS. Voit myös niin halutessasi käydä lukemassa omasta blogistani merkinnän Rastat ovat kulttuurista appropriaatiota.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti