Kokeellisten älykkyystutkimuksen puolesta voidaankin todeta Tatu
Vanhasen tapaan, että vaikka saadut tutkimusnäytöt eivät olisikaan
täydellisiä, on tällä tavoin saatu tieto kuitenkin parasta, mitä
aiheesta voidaan saada.
Vanhasen ja Lynnin tutkimukset olivat metatutkimuksia, eli niissä
käytettiin useiden empiiristen tutkimustulosten tuottamaa tietoa, jonka
pohjalta kirjoittajat tekivät laajoja vertailuja kansakuntien älykkyyden
ja taloudellisen menestyksen korrelaatioista.
Pitää ehkä paikkaansa, että muutamat vertailujen pohjana olleet tutkimukset teoksessa IQ and Wealth of Nations
(2002) eivät olleet kovin tasokkaita, mutta niiden heikkouksilla ei
ollut kuitenkaan merkitystä metatutkimuksen kokonaisuuteen, joka oli
aineistoltaan hyvin laaja ja kattava. Vanhasen ja Lynnin julkaisema
seuraava yhteisteos IQ and Global Inequality (2006) olikin jo
huomattavasti paremmin puskuroitu myös kritiikkiä vastaan, minkä
professori Jeja-Pekka Roos myönsi kiittävässä kirja-arviossaan.
Tutkimukset osoittivat selvästi, että älykkyys ja rotu korreloivat
siten, että euripidinen ja mongoloidinen rotu osoittautuivat nekroidista
rotua älykkäämmäksi ja että erot kansanryhmien älykkyydessä voitiin
tulkita kansakuntien taloudellisia menetyseroja selittäviksi tekijöiksi.
Tutkimuksia arvosteltiin paljon, mutta kritisoinnin pääasiallinen syy oli se, että ne eivät tuottaneet kriitikoiden haluamia tuloksia,
jotka olisivat olleet poliittisesti korrekteja ja pitäneet yllä
näkemystä ihmisrotujen ja kansakuntien yhdenveroisuudesta älykkyyttä
koskien.
Tällainen vastaanotto oli kuitenkin perin ennakkoluuloista. Metodia
moitittiin siksi, että se ei tuottanut poliittisesti toivottuja
tuloksia. Tieteellisen asenteen mukaista on ensin valita menetelmä, joka
vastaa tutkittavan ilmiön olemusta. Sitten menetelmää sovelletaan ja
analysoidaan tulokset. Tuloksista puolestaan tehdään johtopäätöksiä,
jotka hyväksytään arviointiprosessissa, ja niiden mukaan pitää
orientoitua elämään.
Tiede voi antaa tulosten pohjalta myös toimintasuosituksia, jotka
perustuvat kausaaliyhteyksiin ja todennäköisyyksiin. Tieteilijöiden
eettisesti velvoittava tehtävä onkin kertoa tiedeyleisölle, mitä
mistäkin vaihtoehdosta voi seurata.
[filosofi Jukka Hankamäki blogissaan 15.9.2017 julkaisemassaan merkinnässä Miksi länsimaalaisten älykkyys laskee?]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti