Harva asia on yhtä tolloa kuin tämä "kulttuurinen appropaatio". En siis tarkoita, että olisi tolloa käyttää esimerkiksi saamelaisvaikutteista asua tai intiaanipäähinettä. Tarkoitan, että on tolloa suuttua siitä, jos joku toinen käyttää näitä. Ulkomailla tämä ilmiö näkyy siinä, että esimerkiksi tummaihoiset suuttuvat valkoihoisille, jos nämä käyttävät rastoja. Meillä Suomessa taas mielensäpahoittajina ovat kerta toisensa jälkeen erilaiset saamelaistahot.
Tällä kertaa Suomen saamelaisnuoret ry on suuttunut siitä, että Miss Suomi -kisoissa kilpailijat on stailattu tyylillä, joka on ottanut vaikutteita alkuperäiskansojen pukeutumisesta. Saamelaisnuorten mielestä tämä on rasismi, fasismi ja sadismi, koska tämä on "hyväksikäyttämistä" ja "eksotisoimista".
Loppukädessä se, että koitetaan kieltää toisia pukeutumista miten he tahtovat, koska "kulttuuri", ei eroa mitenkään siitä, että miehellä ei muka kulttuurillisista syistä saisi olla pitkä tukka ja nainen puolestaan ei saa käyttää housuja. Konservatiivisiin, vanhoillisiin normeihin uskovat ihmiset koittavat vetoamalla noihin normeihin määrätä, miten muut saavat pukeutua tai eivät saa pukeutua. Kun saamelaisnuori sanoo, että ei saa käyttää neljäntuulenhattua, koska kulttuurilliset normit, ei se eroa mitenkään siitä, että joku kristitty mummo kauhistelee, miten voi mies näyttää noin tytöltä.
Ja juuri tämän vuoksi kenenkään ei pitäisi olla kiinnostunut siitä, mitä saamelaiset (tai mitkään muutkaan ihmisryhmät) motkottavat. Jokaisella tulee olla oikeus pukeutua täsmälleen, miten tahtoo täysin riippumatta siitä, pitävätkö muut tuota soveliaana vai eivät. Jos tahdot kasvattaa pitkän letin, pistää rastat tai meuhkata kännissä intiaanipäähine päässä, niin siitä vaan. Mikäli joku tulee valittamaan, miten nyt olet taas kamalasti varastanut kulttuurin, niin kannattaa näyttää hänelle keskisormea sekä haukkua hänet typeräksi juntiksi.
Kulttuurien sekoittuminen ei ole huono asia, vaan hyvä asia. On hyvä asia, että esimerkiksi vähemmistöt assimiloituvat enemmistöön sen sijaan, että itse pyrkisivät eksotisoimaan itseään ja eristämään kulttuurinsa. Samoin on hyvä, mikäli valtakulttuuri ottaa vähemmistökulttuureista positiivisia piirteitä, kuten vaikkapa viehättävää estetiikkaa. Kun kulttuurit sekoittuvat vapaasti sen sijaan, että niitä koitetaan segregoida toisistaan, on lopputuloksena todennäköisesti alkuperäistä parempi kulttuuri.
Koska olen kuuluisan ja pelätyn saamelaisen noidan Aikia Aikianpojan jälkeläinen suorassa polvessa ja osaan heittää suopunkia paremmin kuin vähintään puolet Saamelaisnuoret ry:n jäsenistä, niin katson olevani saamelaisasioissa suurempi auktoriteetti kuin Saamelaisnuoret ry. Annankin siis nyt virallisen, peruuttamattoman luvan jokaiselle maailman ihmiselle käyttää täysin vapaasti mitä tahansa päähineitä tai asusteita riippumatta siitä, miten paljon joku itseään eksotisoiva uhriutuja kehtaa ruikuttaa.
[paha pitkätukka Jiri Keronen Facebookissa 27.9.2017. Ulostulo liittyy Radio Novan sivuilla julkaistuun uutisartikkeliin Miss Helsinki -kisaajien asut suututtivat saamelaiset: "Paheksumme syvästi vastuuttomuuttanne"]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti