torstai 26. heinäkuuta 2018

S Tulisiko puolueen tunnustaminen kieltää kansanedustajantehtävissä?

Yhtenä korjaustarpeena voisi harkita esimerkiksi puolueen tunnustamisen kieltämistä kansanedustajatehtävissä. Meillä on yksi koko kansaa edustava presidentti – Tarvitsisimme samanlaisia koko kansan kansanedustajia. Voisimme myös hylätä hallitus – oppositio vastakkainasettelun ja lähteä rakentamaan politiikkaa asia kerrallaan. On vaikea käsittää, miten voimme näin voimakkaasti muuttuvassa maailmassa päättää seuraavan neljän vuoden tarpeet yksissä neuvotteluissa, lyödä päätökset lukkoon ja kuvitella, etteivätkö tilanteet vaatisi päätösten päivittämistä. Lisäksi saatamme päättää, että osa asioista lakaistaan maton alle, aivan kuin niitä ei olisi olemassakaan. Järjestelmämme on irronnut todellisuudesta sairaalloisella tavalla.

On surullista, että puoluepolitiikalla on edelleen niin vahva kannatus, vaikka kansalaiset äänestävät tutkitusti pääasiassa ihmistä eivätkä puoluetta. Puolueen kuvitellaan antavan jonkinlaisen takuun sille, minkälaisia päätöksiä äänellä saa, vaikka tällainen väite ei millään tasolla pidä paikkaansa.

[Jonna Purojärvi blogissaan 12.4.2015 julkaisemassaan merkinnässä Ihanteena puolueeton Suomi]

[I PS. Seuraavassa linkkejä useisiin enemmän tai vähemmän vanhoihin omiin blogimerkintöihini sellaisista aiheista, joissa on kysymys poliittisen järjestelmän raikastuttamisesta:]

Puoluejärjestelmä jakaa kansaa, joten...

Suora demokratia – mikä se on?

Kansanedustajien peräkkäisiä kausia olisi hyvä rajata

Politiikanharrastajille henkistä kypsyyttä

Miten puoluejärjestelmästä vähemmän kansaa jakava

Puolueiden ja aatteellisten järjestöjen julkiset tuet

Puolueet moniarvoisemmiksi

[II PS. Bonuksena tämä:]

Demokratian neljä etua diktatuuria vastaan

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti