Suomella ei alun perin ollut tilaa Adolf Hitlerin suurissa suunnitelmissa. Berliinistä katsoen Suomi oli yhtä kaukana kuin Bessarabia, ja siksi Hitlerin oli helppo lahjoittaa molemmat Josif Stalinin kyltymättömään nieluun, kun Saksa ja Neuvostoliitto jakoivat Eurooppaa uusiksi hyökkäämättömyyssopimuksen turvin elokuussa 1939.
Hitler seurasi kylmästi vierestä, kun ylivoimainen puna-armeija yritti kukistaa suomalaiset talvisodassa. Saksa sulki Itämeren ja näin vaikeutti Englannin ja Ranskan apua elinkamppailuaan käyvälle Suomelle.
[Näin oli lausuttu Apu-lehdessä 19.5.2019 julkaistussa Jukka Halosen kirjoittamassa artikkelissa Saksalaiset kosiskelivat Suomea tarjoamalla rajantakaisia alueita.]
[Hitleri muuten myös esti Italian Suomelle myymien Fiat G-50 -hävittäjälentokoneiden kuljettamisen Suomeen Saksan maa-alueen kautta. Kone ei ollut muuten mitenkään kauhean hyvä, mutta sen ohjausominaisuudet olivat erinomaiset. Hävittäjälentokoneita tarvittiin Suomen puolustukseen, ja tämäkin konemalli oli edes jonkinlainen lisä siihen. Mutta Hitlerin metkujen vuoksi jo ennen Neuvostoliiton hyökkäystä tilatut Fiatit saapuivat Suomeen melko myöhään. Osaa niistä tosin Suomen ilmavoimat ehti käyttää ennen Talvisodan loppumista. Yhdysvaltalaiset Brewsterit taas saapuivat liian myöhään voidakseen vaikuttaa sodassa. Brewster F2A:ta yhdysvaltalaiset sotilastahot eivät yleensä kauheasti arvostaneet, mutta suomalaiset osasivat käyttää niitä. Konetyyppi olikin Suomen ilmavoimien ykköskalustoa hävittäjissä Jatkosodan alkupuolella.]
[Noista Fiat-hävittäjistä kirjailija Jukka Piipponen muuten antaa hyvän kuvauksen tuoreessa (v. 2019 julkaistussa) teoksessaan Lauri Hämäläinen – lentäjän tarina. Olen sitä juuri ollut lueskelemassa.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti