Ulkomailla Sveitsi tunnetaan vauraana pikkumaana, jossa on tiukat pankkisalaisuudet, hienot kellot ja hyvät suklaat. Pelkkä sveitsiläisyys on jo itsessään maailmanlaajuinen brändi: Swiss made -logo yhdistetään laadukkaisiin ja kestäviin tuotteisiin. Bernin keskiaikaiset kadut ovat keväisenä päivänä täynnä aasialaisturisteja ja heille sveitsiläistuotteita myyviä liikkeitä.
Mutta brändiä ei olisi ilman oppisopimuskoulutuksen laajaa suosiota, sanoo sveitsiläinen asiantuntija Rudolf Strahm. Kaksi kolmesta peruskoulun päättävästä nuoresta valitsee niin kutsutun dual-koulutuksen, jossa ammattiin opitaan pääosin yrityksissä.
[Näin oli lausuttu Suvi Turtiaisen kirjoittamassa 8.5.2018 Ylen sivuilla julkaistussa artikkelissa Unohda pankit ja Toblerone – Sveitsin rikkauden perusta on oppisopimuskoulutus, josta valmistuu puuseppiä ja pankinjohtajia.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti