tiistai 27. helmikuuta 2024

S Taipumus sortua Minun näkökulmani -vinoumaan ei näytä olevan riippuvainen älykkyydestä tai sen puutteesta

Stanovich pitää luultavana, että yksilöiden välillä ei ole kovin suuria eroja taipumuksessa sortua Minun näkökulmani -vinoumaan. Ja jos eroja on, ne saattavat selittyä hienoisilla persoonallisuuseroilla (vaikkapa avoimuudessa ja sosiaalisuudessa). Tai sitten erot voivat johtua siitä, millaisille ajatusrakennelmille olemme sattuneet altistumaan. Oletko esimerkiksi lapsena ehdollistunut uskonnon kaltaisille ajatusmalleille? Niihin ainakin on usein sisäänrakennettu ristiriitaisen tiedon tai rationaalisen pohdinnan välttely. Joka tapauksessa erot eivät tutkimusten mukaan näytä johtuvan älykkyyseroista.

[Näin oli lausuttu tietokirjailija ja tiedetoimittaja Osmo Tammisalon blogissa 23.11.2022 julkaistussa merkinnässä Minä ja minun näkökulmani, joka on kanadalaisen psykologin ja emeritusprofessorin Keith Stanovichin vuonna 2021 julkaistuneen kirjan The Bias that Divides Us: The Science and Politics of Myside Thinking arvostelu.]

2 kommenttia:

  1. Mistä Stanovich tietää, ettei ole itse sortunut Minun näkökulmani -vinoumaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ehkei tiedäkään. Yksilöitten on vaikeampi varmaan itsestään tällaista havaitakaan.

      Mutta ainakaan taipumus Minun näkökulmani -vinoumaan ei johdu älykkyydestä tai sen puutteesta.

      Poista