Kuten eräs vastaaja sanoo: ”Inkluusio on kaunis ajatus ja kokoelma hienoja lauseita, jotka on laadittu irrallaan koulun oikeasta arjesta.”
Vastauksissa toistuu opettajien turhautuneisuus ja huoli paitsi omasta jaksamisesta myös oppilaiden hyvinvoinnista.
”Luokille tulee joka vuosi enemmän ja enemmän entistä haastavampia oppilaita: he purevat, sylkevät, potkivat, lyövät”, alakoulun opettaja pääkaupunkiseudulta sanoo HS:n haastattelussa.
”Kun yksi alkaa riehua, en voi jättää muuta luokaa siihen ja lähteä hakemaan apua.”
Hänellä on 20 vuoden kokemus alalta.
[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehdessä 15.9.2022 julkaistussa Sami Takalan, Milla Palkoahon ja Marianne Riialin kirjoittamassa uutisartikkelissa ”Oppilas kiroilee, sylkee ja puree” – HS:n kyselyyn vastanneet opettajat avautuvat inkluusion laajoista ongelmista.]
[Mutta ehkä näistä ongelmista ei aivan yksinkertaisesti pitäisi puhua. Kyse kun on kuitenkin monikulttuurisuudesta, josta saamme luokissa ja välitunneilla nauttia. Siis erilaisista arvoista kouluissa.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti