Tässähän voimme vaikkapa muistaa Leninin erästä valoisaa hetkeä, jolloin hän ymmärsi, että Suomen kansakunta on todellinen, olemassa oleva asia, vaikka bolševikeilla olisikin ollut syytä toivoa, ettei se ole.
[Näin oli lausuttu Timo Vihavaisen blogissa 21.6.2022 julkaistussa merkinnässä Kukahan sitäkin tarvitsee?.]
[PS. Siheeseen liittyen voit niin halutessasi käydä lukemassa blogimerkintäni Nationalismista ja etnonationalismista ja Liberalismi on vapautta ja yksilöä kannattava poliittinen ideologia.]
Eipä se liberalismi kyllä oikein juhlinut Ranskan vallankumouksessa, sehän päinvastoin loi perustan tuleville sosialistisille yhteiskunnille, joissa kansalaiset ovat valtion tarpeita varten.
VastaaPoistaEnnemmin liberalismia on löydettävissä Amerikan vallankumouksesta, joka lähti täysin päinvastaisesta yhteiskunta-ajatuksesta:
valtio on olemassa kansalaisiaan varten, ja jos valtio käy kansalaisiaan kohtaan pahaksi, on heillä oikeus kaataa sellainen valtio vaikka asevoimaa käyttäen;
asia varmistettiin perustuslaillisella oikeudella kantaa aseita.
Valtion pakkovalta ja väkivalta kansalaisiaan on Ranskan vallankumouksen jälkeläinen, kansalaisoikeudet ja -vapaudet puolestaan Amerikan.
Tai Ranskan suuressa porvarillisessa vallankumouksessa oltiin vain taitamattomia, kun ei ollut kokemusta. Vähän kuin valkoisten vankileireillä vuonna 1918, kun punaisia tai heiksi epäiltyjä kuoli suurin joukoin.
PoistaTotta on kuitenkin se, että vapausaatteita toteutettiin Yhdysvalloissa paremmin.