Sitten tuli vielä yksi iso asia: algoritmi. Kun käyttäjien tuottama
sisältö oli yhdessä paikassa, algoritmi pystyi kohdentamaan mainoksia,
mutta myös analysoimaan käyttäjien toimintaa ja poimimaan heille
kiinnostavaa sisältöä. Tällä oli valtavia vaikutuksia, sillä se johti
kuplaantumiseen ja mielipiteiden polarisaatioon. Kaikki outo, räväkkä ja
ärsyttävä alkoi äkkiä olla suosittua ja haluttua. Alkuperäinen
internetin idea kaikkien ajatusten samanarvoisuudesta romuttui.
[tietokonenörtti Petteri Järvinen Havaintoja digimaailmasta -blogissaan 23.10.2018 julkaisemassaan merkinnässä Internetin ja somen kolme aaltoa]
[PS. Tämä juuri itseäni ärsyttää (nyky)somessa, että pitää olla räväkkä, jotta saa latauksia. Itse haluaisin olla – maltillinen – ulostuloissani.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti