perjantai 4. toukokuuta 2018

S Noitarumpu on yhtä paljon saamelaisten kuin etnisten suomalaisten kulttuuria

Pyöreitä noitarumpuja on käytetty laajalla alueella Pohjois-Euraasiassa, ja myös suomalaisten esivanhemmat ovat aikoinaan käyttäneet sellaisia. Suomen kielen murteissa ja karjalassa on säilynyt sana kannus ’noitarumpu’, jota ei voi äänteellisistä syistä olettaa lainatuksi kantasaamen sanasta *koamtē(s) ’noitarumpu’ tai sen jatkajista. Saamen sanasta sen sijaan on lainattu karjalaan sana kontakka ’noitarumpu’ (oa → o ja mt → nt).

Noitarumpu esineenä ei siis ole vain saamelaisten kulttuuria: se ei ensinnäkään ole nykysaamelaisten kulttuuria vaan heidän pakanallisten esivanhempiensa kulttuuria, ja toiseksi historiallisesti se on myös suomalaisten esivanhempien kulttuuria.

[kielitieteilijä Jaakko Häkkinen blogissaan 11.4.2018 julkaisemassaan merkinnässä Kulttuurisen omimisen rajat hukassa]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti