Jos syrjinnästä siis halutaan tietoa, etnisyys – tai sukupuoli, seksuaalisuus tai mikä tahansa muu mahdollisesti vaikuttava seikka – on pystyttävä analyyttisesti erottamaan muista seikoista, vaikkapa vanhempien vauraudesta ja lapsuuden asuinpaikasta. Intersektionaalisten tutkijoiden harrastamasta ”valkoisuuden” ja ”patriarkaatin” syyttelystä ei ole apua.
Helo muistuttaa, että suomalainen, perustaltaan kapitalistinen hyvinvointiyhteiskunta on jo rakentanut valtavan julkisen palvelun koneiston estämään ja lievittämään syrjäytymistä. Ja tämä koneisto ”ei nojaa rotu- tai luokkaeroihin asiakasvalinnoissaan”, kuten hän jatkaa. Rotu- ja muita identiteettejä korostamalla intersektionaalinen tutkija päätyykin vain rikkomaan tasaveroiseen kohteluun sitoutunutta järjestelmää, joka rasismia ja syrjintää aidosti vastustaa.
[Näin oli lausuttu Osmo Tammisalon Ihmisluontoa etsimässä -blogissa 8.7.2024 julkaistussa merkinnässä Tieteen puolesta politikoivaa pseudoparadigmaa vastaan, joka oli alun perin julkaistu Särö 53–54 -kirjallisuuslehdessä kirja-arvosteluna Ari Helon teoksesta Intersektionaalista vai ”valkoista” ylivaltaa? – Syrjäytymiskeskustelun vääristymät Suomessa ja Yhdysvalloissa.]
Intersektionalismin nimissä vihervasemmistolaiset voivat syrjiä ketä haluavat. Sen verran epäselvä käsite tuo kaiketi alunperin vasemmistofeministin keksimä idea on.
VastaaPoistaEi, kyllä niillä on aivan selkeä pyramidimallinen kastijärjestelmä.
PoistaAlimmalla portaalla on valkoinen lihaasyövä heteromies, joka sortaa kaikkea ja kaikkia ja jonka uhripotentiaali on siksi puhdas pyöreä nolla.
Sitten tulee valkoinen heteronainen, sitten eri rodut ja seksuaaliset poikkeamat tarkoin määrätyssä järjestyksessä.
Pyramidin huipulla lienee fyysisesti vammainen mielisairas lesbotransseksuaalineekeri tai joka tapauksessa se joku, jonka uhripotentiaali on kaikkein suurin.
Tosiasiallisesti intersektifempsa näkee itsensä siellä pyramidin huipulla asemassa, josta hänen kuuluisi omasta mielestään saada komentaa kaikkia muita.
Kas, omasta mielestään hän on samaan aikaan Kaikkein Sorretuin ja Kaikkein Mahtavin.
Olen lukemassa paraikaa historiallista romaania, jossa on pari ylhäistä henkilöä, jotka Ateenan kansalliskokous on eri aikoina julistanut jumaliksi.
PoistaToiset sitten ovat vain maanmatosia ja jotkut siltä väliltä.
Niitä jumaliksi julistettuja ei varmaankaan häiritse lainkaan, etteivät he kykene mihinkään yli-inhimilliseen?
PoistaMitäpä siitä, jumala on jumala kun kerran asiasta on päätetty ja sillä sipuli.
Niin. Mutta heidät olisi kuulemma korotettu Olympokselle fyysisen kuolemansa jälkeen.
PoistaVoiko jumala olla kuolevainen ja toisinpäin?
PoistaRiippuu uskonnollisesta oppijärjestelmästä.
PoistaEräs uudehkolla Tiedepalstalla vaikuttava henkilö esim. uskoo, että joskus eliöt biologisesti kehittyvät jumaliksi asti.