Vielä tuli mieleeni yksi turvakeino: entä jos älypuhelimen
pankkisovellus kertoisi ääneen, mitä on tapahtumassa? Ei kysyisi pelkkää
PIN-koodia, sormenjälkeä tai kasvokuvaa, vaan sanoisi kaiuttimesta
"Olet siirtämässä 20 000 euroa puolalaiselle tilille, jonka omistaja on
N. N. ja rahat siirretään välittömästi. Jos hyväksyt siirron, paina OK
tai sano mikrofoniin 'hyväksyn siirron'".
[Näin oli lausuttu pitkän linjan tietotekniikkanörtti Petteri Järvisen blogissa 9.2.2024 julkaistussa merkinnässä Vihdoinkin: Nordea tuo uuden säästötilin, jonka nostoissa on kolmen vuorokauden viive.]
[Kirjoittaja toteaa, että blogimerkinnän otsikossa(kin) näkyvä ehdotus oli tullut Ruotsin Nordealta, ja sanoo toivovansa, että uudistus tulee Suomenkin Nordeaan.]
[Mobiilivarmenne on myös yksi asia, joka auttaa oman pankkitilin turvallisuutta. Operaattorit saattavat kyllä ottaa sellaisesta pienen kuukausimaksun. Mobiilivarmenne on puhelimen SIM-kortille tuleva ominaisuus, jonka avulla voi tunnistautua muissa kuin pankkipalveluissa. Näin toimien ei tule vahingossakaan käytettyä pankkitunnuksiaan muuhun kuin oikeaan pankkiasiointiin.]
Tuon kysymyksen jälkeen sovelluksen pitäisi kysyä vielä:
VastaaPoista"Oletko tästä varma?"
ja senkin päälle vielä:
"Oletko täysin varma ja ymmärrät mitä olet tekemässä?"
ennen kuin lähettää fyrkat huijarille.
Kyllä.
Poista