Klassisia moraaliasetelmia ovat "yhteislaitumen ongelma" ja "pelastusveneen ongelma". Kutakuinkin normaalisti toimivassa yhteiskunnassa edellinen on ajankohtaisempi. Laitumen kapasiteetti ja hallinta tuottavat jatkuvia ongelmia, ellei niitä jotenkin säädellä. Tässä näkevät paskiaiset mahdollisuutensa. Aina, ja ikuisesti.
[Näin oli lausuttu säveltäjä Kari Rydmanin blogissa 4.8.2023 julkaistussa merkinnässä Näin yksinkertaista se on - rotu ja moraali.]
Yhteislaitumella käyskennellessä tulee vastaan sekä huono-osaisia että hyväosaisia, jotka vaativat itselleen enemmän kuin kuuluisi eri näkökulmistaan.
VastaaPoistaHuono-osaiset usein eivät pysty näkemään kokonaisuutta eivätkä siksi ymmärrä, miksi heille ei voitaisi antaa paljon enemmän.
Hyväosaiset taas usein näkevät vain oman erinomaisuutensa ja vaativat itselleen erityistä, koska ovat muita parempia:
ovathan he aivan itse ansainneet hyväosaisuutensa ilman yhdenkään apua.
Kun heille alkaa osoittaa kuinka paljon muiden apua he ovat saaneet ja jota ilman eivät olisi voineet menestyä, nehän raivostuvat.
Naulan kantaan.
PoistaJo muinaisessa Rooman tasavallassa rikkaat olivat säätäneet lait omaksi edukseen. Vaikka valtakunnan lain säätivät kansalaiset, niin kansankokouksissa rikkailla oli suhteettoman suuri äänivalta. Ja sitten käytiin lopulta luokkasotia, kun tavalliset plebeijit kokivat jääneensä osattomiksi. Yläluokka suostui äänioikeuden uudistuksiin välttääkseen täydellisen perikadon itselleen. Uudistukset tosin siirsivät valtaa vain vähässä määrin köyhempien kansalaisten suuntaan, mutta kansalaiset olivat tyytyväisiä.