perjantai 9. marraskuuta 2018

S Identiteettipolitiikka haittaa ilmastonmuutoksen vastaista työtä

Kuluttajan vastuun korostamisen suurin riski on kuitenkin kansan jakautuminen identiteettiheimoihin ilmastokysymyksissä. Tällöin ilmasto­talkoista tulee joko kannatettavaa tai vastustettavaa riippuen kansalaisen sosiaalisesta viiteryhmästä.

Yhdysvalloissa oli vuosina 2006–2008 ja varsinkin vara­presidentti Al Goren tähdittämän Epämiellyttävä totuus -dokumenttielokuvan ilmestymisen jälkeen laaja konsensus ilmastopolitiikan tarpeellisuudesta. Sekä republikaani- että demokraattiäänestäjät tukivat pontevia toimia.

Sittemmin ilmastokeskustelu Yhdysvalloissa polarisoitui, suurelta osin identiteettipoliittisista syistä. Media ja eri kansalaisjärjestöt nostivat kuluttajan vastuun keskeiseksi ja esittelivät tapoja kuluttajille osallistua ympäristötalkoisiin, kuten kasvissyönnin, matkustamisen vähentämisen, kierrätyksen ja niin edelleen. Seuraukset tiedetään: republikaaniäänestäjät kokivat identiteettinsä uhatuksi ja kääntyivät vahvasti ilmastopolitiikkaa vastaan. 

[Henri Weijo, apulaisprofessori ja kulutustutkija, Helsingin sanomat -lehden mielipidepalstalla 19.10.2018 julkaistussa kirjoituksessaan Kuluttaja­valintojen liika korostaminen ilmasto­talkoissa on vaarallista ajan­hukkaa]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti