Mutta kulta-aika alkoi hiljalleen nakertua 60-luvulta lähtien. Säätykierto hidastui ja palkkaerot alkoivat kasvaa. Ajatus meidän lapsistamme mureni 2000-luvulle tultaessa täysin ja koulut segregoituivat sosiaalisesti. Kulta-aikaa kaivaten mm. Clintonit ovat puhuneet siitä miten lapsen kasvatukseen tarvitaan koko kylä, mutta puheet eivät ole johtaneet tuloksiin, koska yhteisvastuun luomiseen ei riitä pelkkä ylhäältä tuleva mahtikäsky.
Samalla kun koulut ja lähiöt segregoituivat, koulujen tasoerot kasvoivat voimakkaasti. Putnam kuvaa alempien sosiaaliluokkien kouluja paikoiksi joissa kaikki aika kuluu järjestyshäiriöiden käsittelyyn ja oppilaiden turvallisuuden takaamiseen. Alempien sosiaaliluokkien perheet romahtivat. Siinä missä ylemmät sosiaaliluokat satsaavat henkisiä ja taloudellisia resursseja lapsiinsa, alempien sosiaaliluokkien äidit kasvattavat lapsiaan yksin. Tai jättävät lapsensa heitteille ainakin henkisesti – joko siksi että työ vie äidin kaiken ajan tai siksi että äitien elämää leimaa huumeiden käyttö ja konfliktintäyteinen elämä nopeasti vaihtuvien enemmän tai vähemmän asosiaalisten poikaystävien kanssa. Mutta nykyajan kuvakaan ei ole kokonaan musta: ainakin ylempien sosiaaliluokkien naisten ja joidenkin vähemmistöjen koulutustaso ja urakehitys on parantunut oleellisesti.
USA:n 50-luku oli kulta-aikaa myös siinä suhteessa, että poliittinen eliitti kykeni kongressissa tehokkaaseen yhteistyöhön yli puoluerajojen. Tilanne on tässä suhteessa kääntynyt päälaelleen. Polarisaatio nousi huippuunsa vuoden 2016 presidentinvaaleissa.
Suomessa poliittisen eliitin yhteistyö näyttäisi eläneen samantyyppisen kehityskaaren. 50-luvun kaupunginvaltuustoissa Kokoomuksen ja SDP:n ns. aseveliakseli teki tehokasta yhteistyötä. Valtakunnan tasollakin tehtiin runsaasti sosiaalisia uudistuksia. Sittemmin poliittisen järjestelmän kyky tehdä uudistuksia on romahtanut. Eduskunnasta on tullut puhdas riitelyn näyttämö.
[Jukka Aakula 2.7.2017 Sarastus-verkkolehdessä julkaistussa kirjoituksessaan Ideologioiden taistelusta koheesion edistämiseen]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti