perjantai 25. elokuuta 2017

S 'Dunkirkin' kaltaisia sotajännäreitä ei oikein osata enää tehdä

[...]
Mutta Dunkirkin poikkeuksellisuus ei suinkaan rajoitu tähän. Elokuva edustaa sellaista tarkkaa ja tehokasta sotajännäriä, jollaista ei enää juuri osata tehdä. Selittävät ja sentimentaaliset pohdiskelut on jätetty kokonaan pois, ja dialogi on muutenkin niukkaa. Henkilöhahmojen taustoista ei kerrota oikeastaan mitään, eikä useimpien heistä nimiäkään mainita, mikä tekee elokuvasta yksilöitä ja heidän pulmiaan suuremman – henkilöt paljastavat luonteensa toiminnallaan. Dunkirk onkin eräänlainen toiminnallinen sinfonia: sotatapahtumat yhdistyvät matemaattisella täsmällisyydellä säveltäjä Hans Zimmerin musiikkiin, joka sekoittaa elektronisen musiikin elementtejä perinteiseen orkesterisävellykseen. 

[kauhistuttava kirjailija Timo Hännikäinen Sarastus-verkkolehdessä 30.7.2017 julkaistussa kirjoituksessaan Sotaelokuva ilman propagandaa suorastaan fotorealistisen rehellisestä tuoreesta sotaelokuvasta nimeltä 'Dunkirk', jonka on ohjannut englantilainen Christopher Nolan.]

[Elokuvan nimi Dunkirk viittaa ranskalaiseen Dunkerquen kaupunkiin, jonka rannoilta onnistuttiin evakuoimaan mittava määrä englantilaisia ja ranskalaisia sotilaita vuoden 1940 touko- ja kesäkuussa natsi-Saksan murskaavan hyökkäyksen tieltä ja näin pelastamaan edellytykset demokratialle.]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti