On epäilemättä selvää, että pieni osa ihmisistä kokee sukupuolensa
joksikin muuksi kuin sukupuolielintensä mukaiseksi. Ehkä heitä pitää
myös kohtuullisesti tukea korjausprosesseissaan silloin, kun kokemisen
adekvaattiudesta vallitsee varmuus. Mutta tästä ei voida johdella
sellaista yleispäätelmää, että kaksiarvoinen sukupuoliero pitäisi kumota
tai että kaikkien toisten ihmisten pitäisi määritellä sukupuolensa
uudelleen.
Nythän transgenderistit ovat pyrkineet kieltämään lasten sanomisen
tytöiksi tai pojiksi kouluissa, ja liike neuvoo lopettamaan puheet
naisista ja miehistä sekä puhumaan sen sijaan ”cis-naisista” ja
”cis-miehistä” (latinan sanasta ”cis”, joka merkitsee ”tällä puolella” toimien vastakohtana sanalle ”trans”).
Tytöistä ja pojista tai naisista ja miehistä puhuminen ei ole kuitenkaan
mitään ”cisnormatiivisuutta” eikä ”cisgenderismiä”, joita pitäisi
vastustaa poliittisin perustein, kuten transgenderistit pyrkivät
tekemään. Juuri tällöinhän tieteellinen kysymys sukupuolten olemassaolosta käännettäisiin pelkäksi suvaitsevaisuuskeskusteluksi siitä, mitä poliittista mieltä saa tai pitää olla!
Tässä poliittisessa vaateliaisuudessa ei lainkaan huomata, että
ihmisyksilöiden tapa kokea sukupuolensa voi olla häiriintynyttä ja
vähintäänkin epäadekvaattia suhteessa omaan kehoon. Sen asemasta
transgenderistit ja queer-teoreetikot vetoavat yksilöiden liberaaliin oikeuteen itse määritellä oma sukupuolensa.
Kokeminen voi silti olla vääristynyttä, niin kuin se psykopatologioissa yleensä on. Tämän toteajia he haukkuvat sitten ristiriitaisesti ”liberaaleiksi” tai ”populisteiksi”, kuten nyt esimerkiksi minua kirjoitettuani aiheesta erääseen vasemmistolaiseen kulttuuriaikakauslehteen (ikimuistettava vastineeni heille tässä; artikkeli sisältyy myös kokoelmateokseeni Filosofiset viuhahdukset).
Ristiriitaista on, että transgenderistien ja queer-teoreetikoiden taustalla vaikuttava postmoderni ja jälkistrukturalistinen yhteiskuntateoria on pyrkinyt vastustamaan medikalisointia pitäen lääketieteellisiä lähestymistapoja yksinkertaistavina. Nyt he kuitenkin itse torjuvat sukupuolen kokemisen yhteiskunnallisiin vaikutustekijöihin liittyvät seikat ja vaativat sukupuolen muokkaamista pillereillä ja kirurgien veitsillä. – Ei tämä ole yhtään epä-älyllistä?
Asiassa kamppaillaan totuudesta siksi, että sukupuolieron tasaiseksi
jyrääminen ei ole sen enempää tieteen kuin arkikokemuksenkaan mukaista.
Vihervasemmiston hallitsemissa yliopistoissa kaksiarvoisen sukupuolieron
pois taikomisesta on kuitenkin tehty valtavirta, jota pönkitetään
Yleisradion ja Sanomien tuella.
[filosofi Jukka Hankamäki blogissaan 24.4.2017 julkaisemassaan merkinnässä Pravdan jälkeisestä ajasta]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti