maanantai 5. elokuuta 2024

S Kristittyjen Jeesus riitelee kaikilla mahdollisilla tavoilla juutalaista jumalakäsitystä vastaan

Mikä sitten tekee Tooran mukaisesta juutalaisuudesta täysin vastakkaista kristinuskolle? Rabbiinisen tradition konsensus on, että kristinusko on avodah zarah (עבודה זרה) eli epäjumalanpalvelusta. Rambam eli Maimonides kirjoittaa yksiselitteisesti, että kristityt ovat epäjumalanpalvelijoitaהנצרים עובדי עבודה זרהVaikka jotkut rabbiiniset auktoriteetit ovat esittäneet, että kristinusko olisi avodah zarah b’shituf (עבודה זרה בשיתוף), lievempi epäjumalanpalveluksen muoto, joka olisi sallittua ei-juutalaisille, mutta kiellettyä juutalaisilta, on kyseessä joka tapauksessa epäjumalanpalvelus. Ei siis ole mikään ihme, että Tooran mukainen juutalaisuus torjuu kaikki puheet ”juutalais-kristillisestä” traditiosta.

Tämä saattaa olla kova paikka erityisesti niille kristityille, jotka kokevat olevansa Israelin ystäviä. On kuitenkin hyvä muistaa, että kristinusko ei ole ikään kuin yhtälö, joka saadaan lisäämällä Jeesus juutalaisuuteen. Juutalaisuuden käsitys Jumalasta on ehdottoman monoteistinen. Siinä ei ole mitään sijaa kolminaisuudelle – kolme ei ole yksi, eikä inkarnaatio ole mahdollinen. Päivittäisen aamujumalanpalveluksen eli shacharitin jälkeen on tapana lukea Maimonideen kolmetoista periaatetta, joissa ehdoton monoteismi toistetaan, samoin kuin Jumalan ei-ruumiillinen luonne. Kristittyjen Jeesus riitelee kaikilla mahdollisilla tavoilla juutalaista jumalakäsitystä vastaan, eikä tätä sovittamatonta ristiriitaa kahden uskonnon välillä pysty kiertämään.

[Näin oli lausuttu verkkolehti Vartijassa 22.7.2024 julkaistussa André Swanströmin kirjoittamassa artikkelissa ”Juutalais-kristillinen” – mitä termi merkitsee juutalaisesta näkökulmasta?.]

[Mielenkiintoinen on myös toisaalla artikkelin maininta siitä, että 1960-luvulta alkaen kansalaisoikeusliikkeen synnyn myötä Yhdysvalloissa juutalaiset ovat yhä enemmän siirtyneet sekularismista ja reformijuutalaisuudesta ortodoksijuutalaisuuteen. Suomen juutalainen seurakunta lienee jo valmiiksi periaatteessa ortodoksista laatua.]

[Itse ihmettelen vain ihan hiukan sitä, että kuinka natsien 1940-luvulla suorittama juutalaisten kansanmurha eli holokausti on yhteensopiva ortodoksijuutalaisuuden ja sen jumalakuvan kanssa.]

[Katson, ettei minulla ole henkilökohtaisesti mitään syytä uskoa, että esimerkiksi 50- tai 60-luvun alkuperäisempään kristinuskoon olisi sisältynyt käsitys, että Jeesus Nasaretilainen olisi ollut osa jumaluutta tai yksi Jumalan kolmesta persoonasta.]

2 kommenttia:

  1. Termi "juutalais-kristillinen" katsoo asiaa kristillisestä näkökulmasta, jossa kristinusko on juutalaisuuden kehitysversio persialaisilla (zarathustralaisuus ja mithralaisuus) ja mahdollisesti buddhalaisilla vaikutteilla ryyditettynä.

    Juttalaisesta näkökulmasta tietysti kaikki muu paitsi juutalaisuus on epäjumalanpalvontaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin on. Tärkein ongelma normikristinuskossa on kuitenkin silti sen monoteismin epämääräisyys kolminaisuusoppeineen ja Kristuksen kaksiluontoisuusoppeineen. Juutalaiset ennen wanhaan olivat tavanneet arvostaa parthialaisia, koska paitsi että nämä taistelivat roomalaisia vastaan, niin he olivat myöskin monoteisteja.

      Poista