Ajatusrikokseen on mahdoton olla syyllistymättä Maailmanvaltion kaltaisessa yhteiskunnassa. Manifestissaan Teollinen yhteiskunta ja sen tulevaisuus Theodore Kaczynski, alias Unabomber, hahmotteli ”läpisosiaalistuneen” ihmistyypin, jonka hän yhdisti erityisesti nykyvasemmistoon. Varhaiskasvatuksesta alkavan sosiaalistamisprosessin tarkoitus on saada yksilö ajattelemaan ja toimimaan yhteiskunnan toivomalla tavalla. Jos yhteiskunnan moraalinen koodi on niin vaativa, ettei kukaan voi käytännössä noudattaa sitä edes tyydyttävästi, yksilö joutuu kestämättömän ristiriidan eteen: ”Jotkut ovat niin korkeasti sosiaalistuneita, että heidän pyrkimyksensä ajatella, tuntea tai toimia moraalisesti muodostuu heille valtavaksi taakaksi. Välttääkseen syyllisyyden tunteita he joutuvat jatkuvasti pettämään itseään motiiviensa suhteen ja etsimään moraalisia selityksiä tunteille ja teoille, joilla on todellisuudessa epämoraalinen alkuperä.”
[Näin oli lausuttu Sarastus-verkkolehdessä 9.5.2023 julkaistussa kauhistuttavan kirjailijan Timo Hännikäisen kirjoittamassa tekstissä Valtionvastainen mielenlaatu, joka on itse asiassa alun perin vuonna 1940 ilmestyneen ruotsalaisen kirjailijan Karin Boyen dystopiaromaanin Kallokaiinin arvostelu.]
[Sen, että ajatusrikokseen on mahdotonta olla syyllistymättä, tiesi jo ensimmäisen kristillisen vuosisadan alkupuolella todennäköisesti elänyt Jeesus Nasaretilainen. Jeesus nimittäin oli oivaltanut, ettei ihminen Jumalasta irrallisine voimavaroineen kykene millään muuttamaan motiivejaan puhtaiksi ja epäitsekkäiksi. Siksi hän piti kannattajilleen ja muille kuulijoilleen nk. Vuorisaarnan (toista Uuteen testamenttiin sisällytettyä versiota puheesta voi nimittää kenttäsaarnaksi, koska sen kerrottiin pidetyn kentällä). Puheessaan Jeesus venytti eettisyyden ihmisen sisimpiin vaikuttimiin saakka. Eettisyys ei tämän mukaan siis olisi vain hyvien tekojen tekemistä ja väärämielisten tekojen tekemisen välttämistä. Jeesus ilmeisesti toivoi, että ainakin osa hänen kuulijoistaan tajuaisi lopulta kaikkensa antaneena, ettei ihminen kykene täyttämään moraalilain vaatimuksia. Silloin ihminen tajuaisi lopettaa yrittämisen.]
Äänioikeuden kaventamisen apostolit ajattelevat sattuneesta syystä mallinsa aina sellaisiksi, etä kaventamisen jälkeen äänioikeus säilyy toki heillä itsellään.
VastaaPoistaHe yleensä eivät jaksa ajatella, että seuraava kavennus saattaakin iskeä juuri heihin, eikä sitten ole enää mahdollisuutta vaikuttaa asiaan.
Samoin ajatusrikollisten jahtaajat eivät jaksa ajatella sitä, että poliittiset voimasuhteet voivatkin muuttua yllättävästi ja heistä itsestään tulee ajatusrikollisia, joita jahdataan heidän itsensä luomin perustein ja metodein.
Kyllä näin. Ja alkuperäisen kommunistisen puolueen salaliittolaisluonne oli johtanut ennen pitkää siihen, että sen jäseniäkin kavennettiin.
PoistaSiteeraan lopuksi saksalaista protestanttista teologia Martin Niemölleriä (1892-1984):
"Ensin ne tulivat hakemaan kommunistit, enkä puhunut mitään koska en ollut kommunisti.
Sitten ne tulivat hakemaan ammattiyhdistysihmiset, enkä puhunut mitään koska en ollut ammattiyhdistyksessä.
Sitten ne tulivat hakemaan juutalaiset, enkä puhunut mitään koska en ollut juutalainen.
Sitten ne tulivat hakemaan minut, eikä silloin enää ollut ketään joka olisi puhunut puolestani.”
Tämä on pätevä versio kaltevan pinnan argumentista.