Yritysten välillä on Lumpeen mukaan aidosti eroja, ja kuluttaja voi yrittää tietoisesti tukea hyvin toimivia yrityksiä.
On hyvä merkki, jos yritys kertoo tuotteiden alkuperästä, valmistuksesta ja jopa ongelmista avoimesti. Nettisivuilta pitäisi selvitä konkreettisia tietoja, kuten tuotantopaikkoja ja lukuja.
Harva kuluttaja kuitenkaan jaksaa kahlata läpi yritysten nettisivuja ja tuote-etikettejä. Lumpeen mielestä tuotteen alkuperän selvittämisen ei pitäisi siksi ylipäätään olla kuluttajan vastuulla.
”Vaatii ammattitaitoa ymmärtää, mitä nämä nettonollalupaukset ja muut oikeasti tarkoittavat.”
Yksittäiselle kuluttajalle helpoin vastuullisuusteko onkin jättää kokonaan ostamatta aina kun ei välttämättä tarvitse.
”Ennen kuin pukee ne Black Friday -ostohousut jalkaan, tärkeintä on miettiä tarvetta. Eettinenkään tuote ei ole parempi kuin ostamatta jätetty tuote”, Lumme sanoo.
[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehdessä 25.11.2021 julkaistussa Sara Vainion kirjoittamassa uutisartikkelissa Kuin vapaapäivä yritysvastuusta.]
[Aiheeseen liittyen voit niin halutessasi lukea 22.11.2021 julkaisemani blogimerkinnän Fairphone, hyvyyden puhelin.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti