Todellinen ympäristöpaholainen on verkkokauppa. Tavaraa tilataan ulkomailta ja kuljetetaan tehottomasti yksi kerrallaan kotiovelle.
Käynnissä on huima lentokoneiden, rekkojen ja jakeluautojen pakettiralli, jolla yritetään tyydyttää kuluttajien loputonta ostoviettiä. Kukapa ei menisi päästään pyörälle, kun koko maailman kaupat avautuvat näytölle ja tavaraa voi tilata edullisesti suoraan Kiinasta?
Ostamisen ilo on lyhytaikainen. Vaatteet jäävät kaappiin yhden käyttökerran jälkeen. Halvat muovituotteet ja elektroniikkaromu kipataan roskiin. Laskun maksaa ympäristö.
Verkkokauppojen palautusehdot ovat niin hövelit, että asiakkaat tilaavat viisi erikokoista vaatetta ja pitävät ehkä yhden. Vaatekaupoissa palautusprosentti on 50–70, muissa verkkokaupoissa 40. Palautetut uudenveroiset tavarat ja vaatteet päätyvät yleensä kaatopaikalle, sillä logistiikka ja kustannustehokkuus eivät kestä kierrätystä.
Kaiken tämän päälle tulee vielä jatkuva tarve hankkia uusia laitteita, joiden valmistus syö kultaa ja hopeaa sekä harvinaisia maametalleja.
[tietokonenörtti Petteri Järvinen Tivi-lehdessä 19.2.2019 julkaistussa kolumnissaan Luopuako lihansyönnistä vai uusimmasta iPhonesta?]
Olen todellakin samaa mieltä, että verkkokauppa on pahasta ympäristölle, varsinki palautukset ja hömppäostokset, mutta on sillä myös hyviäkin puolia, kuten jonkin harvinaisemman erikoistuotteen saatavuus pienyrittäjältä, jolla ei varmasti ole varaa rakentaa jälleenmyyntiverkostoa ympäri Suomea tai ulkomaille.
VastaaPoistaItse käytän verkkokauppaa harvoin ja en ole koskaan palauttanut mitään, tosin vaatteita en edes osta verkkokaupasta.