1) On kaikin puolin kannatettavaa, että sukupuolen sijasta ihmiset keskittyvät enemmän toistensa ajatuksiin ja arvostavat muita yksilöinä. Asia tuskin kuitenkaan korjaantuu gendereillä, queereilla tai muilla ihmisiä lokeroivilla uudissanoilla. Ainakaan asian korjaaminen ei ole tieteen tai tieteellisen teorian tehtävä.
2) Jokaisella on sekä maskuliinisina että feminiinisinä pidettyjä piirteitä. Tieteen tulee etsiä syitä tämänkaltaiselle vaihtelulle. Yksi pätevä menetelmä on systemaattisesti vertailla yhdessä ja erillään kasvaneita identtisiä ja epäidenttisiä kaksosia ja ”tavallisia” sisaruksia.
3) Tiede voi havaintojen ja kokeiden avulla valaista sitä, millä tavoin vaikkapa väkivaltaiseen käyttäytymiseen on mahdollista vaikuttaa. Mutta tiede ei kerro, tuleeko käyttäytymistä muuttaa ja mihin suuntaan. Yhteiskunnan tulee päättää, missä tilanteissa väkivalta ja voimakeinot ovat oikeutettuja/hyväksyttyjä.
4) Itsestään ja kärsimyksestään tietoisia olentoja tulee kohdella hyvin moraalisin, ei tieteellisin perustein. Tiede saa siis sanoa ihmisen käyttäytymistaipumuksista tai sukupuolten välisistä eroista mitä tahansa. Tämä tieteellisten päätelmien ja moraalisten seurausten ero käy ilmi, kun tarkastellaan tuonpuoleista koskevia myyttejä. Usko kuolemanjälkeiseen elämään vaikuttaa monien ihmisten käyttäytymiseen. Se ei kuitenkaan tarkoita, että tuonpuoleinen olisi olemassa tai että kyseisen uskomuksen vaikutukset olisivat myönteisiä. Tiede auttaa kertomaan, minkälaisia yhteiskunnallisia hyötyjä tai haittoja tuonpuoleismyyttien antamasta lohdusta mahdollisesti koituu, mutta tiede ei kerro, tuleeko ihmisten uskoa myytteihin vai ei (ks. Kivivuori 2003).
5) Tiede on puolueeton sivustakatsoja kaikissa tärkeissä moraalikysymyksissä: eläinten oikeuksissa, sananvapaudessa, uskontojen asemassa, taloudellisessa tasa-arvoisuudessa, poliisin suorittamassa rodullisessa profiloinnissa ja niin edelleen. Tiede on kiinnostunut tosiasiaväitteistä.
[tiedetoimittaja ja tietokirjailija Osmo Tammisalo blogissaan 3.8.2018 julkaisemassaan varsin laajassa merkinnässä Mikä rakentaa sukupuolia?, jossa hän käsittelee vuonna 2016 julkaistua 'Sukupuolikysymys'-kirjaa]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti