tiistai 7. helmikuuta 2023

S Eräiden toimittajien mielestä toimittaja voi olla myös aktivisti asiassa, josta hän tekee juttuja

Journalistien ammattieetokseen kuuluu yleisesti usko siihen, että tosiasioiden selvittäminen on itsessään maailman parantamista.

Kortesuo kuitenkin löysi toimittajia, joiden mielestä toimittaja voi olla myös aktivisti asiassa, josta hän tekee juttuja.

Kirjailija siteeraa Ilona Tikkasen Haaga-Heliaan tekemää opinnäytetyötä, jossa neljä aktivisti-toimittajaa pohti omaa rooliaan. Yksi heistä käyttää itse itsestään termiä kaksoisagentti.

”Mut mä oon itse asiassa toimittajana kirjoittanut Greenpeacesta sinne (paikallislehteen), ku meillä oli vapaaehtoisleiri muutama vuosi sitte ja se sattu olemaan just sen lehden levikkialueella. Niin sitte mä kirjotin sieltä leiriltä eli mä olin niin ku kaksoisagenttina.”

Riippumattomuuteen pyrkivässä journalismissa tällaista asetelmaa pidetään täysin kestämättömänä.

[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehden sivuilla 16.8.2022 julkaistussa Annikka Mutasen kirjoittamassa uutisartikkelissa Viestintä­­kouluttajan mielestä toimittajat ovat tykästyneet niin paljon Sanna Mariniin, feminismiin ja uus­henkisyyteen, että faktatkin ovat jääneet tarkistamatta.]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti