Teramaen mukaan 2014 alkaneen Venäjän valloitussodan myötä kulttuurielämä myös isänmaallistui. Musiikkiin tuli kansanperinnevaikutteita, mikä näkyy Kalush Orchestran voittoisassa euroviisukappaleessakin.
”Alettiin myös julkaista sotilaiden muistelmia, ’veteraanikirjallisuutta’, ja se on ollut suosittua, kuten Valeri Markuksen sotaa Donbasissa käsittelevä teos. Nyt hän on taas rintamalla.”
Natalya Bekhta haluaa mainita Ukrainan kirjallisesta elämästä kaksi muutakin ilmiötä, jotka ovat olleet näkyviä 1990-luvun jälkeen.
”Yksi on satiirisen kirjallisuuden runsaus ja suosio, tarkoituksena nauraa sekä vallanpitäjille että kulttuuri-establishmentille. Toinen on kirjailijoiden yhteiskunnallinen aktiivisuus. Kirjoittamisen ja julkaisemisen lisäksi he osallistuvat julkiseen keskusteluun ja kaikenlaisiin projekteihin.”
[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehdessä 30.5.2022 julkaistussa Suvi Aholan kirjoittamassa artikkelissa Sinikeltainen kulttuurimaa.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti