Koska jokaisella hyvällä poliitikolla pitää olla kritiikinsä tueksi myös
vaihtoehto, esitän että aktiivimalli ja toimeentulotuki korvattaisiin
perustulojärjestelmällä. Toimeentulotuki luotiin tilapäisen työttömyyden
varalle, mutta rakenteellisen ja laajan työttömyyden aikana se on
johtanut sormien katkomiseen ja sosiaalisiin loukkuihin.
Koska toimeentulotuki on omaisuus- ja tulovähenteinen, se ohjaa ihmisiä
hankkiutumaan mahdollisimman nopeasti täysin varattomiksi ja
tulottomiksi, jotta voisi kattaa päivittäiset elinkustannuksensa. Näin
se kannustaa kurjistumiseen. Toinen vääryys on, että kehitysmaalaiset
maahanmuuttajat saavat yleensä toimeentulotukena kaiken tarpeellisen; he
kun ovat vailla tuloja ja varallisuutta ja täyttävät siten vasemmiston
luoman järjestelmän ihanteet. Sen sijaan suomalainen työttömäksi jäävä
ihminen ei saa toimeentulotukea, mikäli hallussa on vähänkin rahaksi
vaihdettavaa omaisuutta, kuten vihkisormukset tai ajoneuvo, joka voi
olla yhtä tarpeellinen kuin hammasharja.
Perustulojärjestelmän tulisi olla sellainen, joka varmistaa tulonsaannin
elinkustannuksiin siinäkin tapauksessa, että ihmisestä ei ole
puristettu ulos kaikkea, mikä märkää rättiä vääntämällä lähtee.
Toimeentulotukea on pidetty ihmisoikeuksia loukkaavana myös siksi, että
se teloittaa jokaisen, joka joutuu perinnön saajan asemaan. Laki polttaa
toimeentulotuet siinäkin tapauksessa, että perintöä ei olisi edes
jaettu.
Olen professori Heikki Hiilamon kanssa samaa mieltä yhdestä asiasta:
siitä, että toimeentulotukilainsäädäntö on susi ja joutaisi korvatuksi
perustulolla. Käynnissä oleva perustulokokeilu ei kuitenkaan anna
riittävää informaatiota perustulojärjestelmästä, sillä sen otos on pieni
ja huomio keskitetään järjestelmän työllistämisvaikutuksiin. Tärkeintä
perustulossa olisi, että se mahdollistaisi toiminnan työelämän
ulkopuolisissa elämäntapa-ammateissa ja takaisi toimeentulon ilman
työvoiman ja muiden yksilöpotentiaalien pidättämistä valtion määrättäviksi.
Asumistuen laajentamista kannatan siten, että tukea voisi saada
samanmääräisenä sekä omistusasuntoon että vuokra-asumiseen. Asumistukea
haukuttaessa ei huomata, että asumistuen korkeat loppusummat eivät johdu
asukkaista eivätkä tukien olemassaolosta vaan asumisen kalleudesta.
Tuet eivät ole ruokkineet kustannustasoa, sillä tukia ei ole koskaan
nostettu etupainotteisesti vaan parin vuoden viiveellä jälkikäteen
kustannusten kivuttua edellä. Mikäli tukien tasoa halutaan alentaa,
olisi rajoitettava asumiskustannuksia. Se taas ei ole käynyt päinsä,
koska asuntopolitiikka on Suomessa laillistettua rikollisuutta ja
valtiovallan erityisessä suojeluksessa.
Mikäli olisin valtionpoliitikko, tekisin kaikkeni järjellisen
sosiaaliturvajärjestelmän luomiseksi maahamme. Ohjelman olen esittänyt
teoksessani Työttömän kuolema – Johdatus uuteen työyhteiskuntaan ja työn filosofiaan (Yliopistopaino 2005; 3. ajantasaistettu painos 2015). Sitä kannattaa lukea, vaikka olisi ministeri tai professorikin.
[filosofi Jukka Hankamäki 7.1.2018 blogissaan julkaisemassaan merkinnässä Aktiivimallin tilalle perustulojärjestelmä]
[PS. Itse pidän perustulojärjestelmän suurimpana valuvikana sitä, että se edesauttaa sellaisen "työvoiman" muuttamista maahamme, jolla työmarkkinamme eivät tee mitään, sekä sellaisen, johon kuuluvat joko eivät edes periaatteessa kykene töihin tai eivät halua työllistyä, kun ilman palkkaakin pärjää hyvin (siis verrattuna tulijan lähtömaahan). Voit niin halutessasi käydä lukemassa viime vuonna julkaisemani blogimerkinnän Perustulosta eli kansalaispalkasta.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti