Dokumentaarisuuden ja viihteellisyyden yhdistäminen asiaviihteeksi ei
Tervon ohjelmasarjassa onnistunut, vaikka hän hauska mies onkin.
Vaihtoehtoisen historiankirjoituksen genreen kuuluvana ei
Kekkos-sarjasta ole selvästi tieteeksi eikä viihteeksi.
Puolustukseksi voidaan sanoa, ettei sen tarvitse olla kumpaakaan, vaan
itsenäinen tekonen, jonka tarkoitus oli nostaa pahan isän ruumista
nakerelevat pojat framille (Toteemi ja tabu: ”He soivät isien
ruumiin”). Myös kysymys, oliko Kekkonen valkoinen ritari vai pimeyden
ruhtinas, on turha, sillä hänhän oli niitä molempia täsmälleen
freudilaisen ambivalenssin mukaisesti (”iloitaan ja surraan”). Nolointa
Kekkos-historioissa ovat hautakummulla hyppimisen psykodynaamiset
motiivit, jotka kuultavat läpi mutta ovat täysin tiedostumattomia
murhatun isähahmon synneissä ja sankaruudessa piehtaroijille itselleen.
[filosofi Jukka Hankamäki blogissaan 6.1.2018 julkaisemassaan merkinnässä Ylen kurja Kekkis-proggis]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti