lauantai 6. toukokuuta 2023

S Suomalaisuus on meille, joille ei muuta alkuperää kuvaavaa sanaa jää

Suomalaisuuden käsitteellä ja sanan käytöllä on siis merkitys minäkäsityksemme ja omanarvontuntomme sekä rehellisyyden ja loogisuuden kannalta. Mitä sitten kannattaa vastata sille, joka keskustelussa väittää passin olevan yhtä kuin suomalaisuus? Kannattaako yksityiskohdista ollenkaan alkaa väitellä? Se on selvää, ettei myönnytyksiä ainakaan kannata antaa eikä tulla vastaan niitä, joiden tavoite on hämärryttää suomalaisuutta. Suljetusta suomalaisuudesta tinkiminen ei nimittäin auta eteenpäin, sillä siitä tinkiminen on tinkimistä kaikkein tärkeimmästä. Parasta lienee vain yksinkertaisesti todeta puhuvansa suomalaisuudesta syntyperänä tai ryhmästä johon itse kuuluu vanhempiensa ja isovanhempiensa jälkeläisenä. Tulee myös muistuttaa itseään ja muita siitä, että länsimaisilla enemmistökansoillakin on alkuperänsä, jota he eivät valitse tai muuta muuksi, mutta joille se on tukena kuin kallio. Suomalaisuus on meille joille ei muuta alkuperää kuvaavaa sanaa jää. Joku viisas aikoinaan totesi: ”Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme suomalaisia.” Emme ole edelleenkään venäläisiä tai ruotsalaisia, tai kiinalaisia tai kongolaisia, eikä meistä sellaisia voi tullakaan. Siksi me tukeudumme siihen mitä meillä on ja muilla ei, suomalaisuuteen ja juuriimme tässä maassa. Määrittely ja erottautuminen olivat 1800-luvulla kansallisvaltiota rakentaessa tärkeitä, kun suomalaisten oli mietittävä suhteitaan naapurimaihin. Nykyään kun naapuri seinän takana saattaa olla vierasmaalainen ja vieraampi kuin edellä mainitut naapurikansat, ei tarve etnisten erojen pohdinnalle ole ainakaan vähentynyt. Sitä tekevät kaikki. Oman ryhmänsä tuntevat kaikki. Kaikki tuntevat myös sen, ketkä ovat vieraita ja erilaisia. Niin teemme myös me. Saamme ja meidän kuuluu.

[Näin oli lausuttu Sarastus-verkkolehdessä 12.5.2022 julkaistussa Jasmina Ollikaisen kirjoittamassa artikkelissa Suomalaisuudesta ja sanojen merkityksestä.]

[Aiheeseen liittyen voit niin halutessasi myös käydä lukemassa blogimerkintäni Nationalismista ja etnonationalismista.]

2 kommenttia:

  1. Suomalaisuus on helpompi määritellä negaation kautta, osoittamalla vaikkapa somalien, arabien, afganistien ja kongolaisten kulttuurista käyttäytymistä todeten:
    "Tuo ei ole suomalaista"
    ja lausua perään miten asia tehdään suomalaisessa kulttuurissa.

    Sama koskee toki muitakin kulttuureja, sekä etuperin että takaperin:
    osanneeko vaikkapa kreikkalainenkaan määritellä mitä kreikkalaisuus on?

    VastaaPoista