Jauhiaisen mukaan monikaan ei tiedä, että useat naisten oikeuksia suojaavat pykälät puuttuvat Arabiemiraateissa laista käytännössä täysin. Tätä eivät tuo esille myöskään sosiaalisen median vaikuttajat, jotka ovat myös koronapandemian aikaan matkustaneet innokkaasti Dubain aurinkoon sisältöä tuottamaan.
– Dubain hallituksella on kampanja, jossa he maksavat julkaistuista kuvista. Mitä enemmän sinulla on seuraajia ja mitä tunnetumpi olet, sitä enemmän maksetaan yhdestä kuvasta. Sitä kautta yritetään luoda Dubaille entistä parempaa imagoa, joka houkuttelee sinne lisää luksuselämäntyylistä kiinnostuneita turisteja.
Vastaavaa markkinointia on alettu Jauhiaisen mukaan tehdä viime aikoina myös Saudi-Arabian Jeddasta. Vaikka Jedda onkin muuta maata vapaamielisempi kaupunki, hän pitää pöyristyttävänä sitä, että vaikuttajat tuovat sitä ilmi poseeraamalla bikineissä uima-altaalla samaan aikaan, kun naisten oikeuksia ajavat aktivistit istuvat vankiloissa.
Jauhiainen korostaa myös Prinsessan pako -kirjassa, kuinka tärkeää jokaisen Arabiemiraatteihin matkustavan turistin olisi perehtyä maan lainsäädäntöön. Pahimmassa tapauksessa pienikin virhe tai vahinko saattaa johtaa karuihin seurauksiin.
[Näin oli lausuttu Ilta-sanomat -lehden sivuilla 22.1.2022 julkaistussa Anna Nuutisen kirjoittamassa artikkelissa Prinsessa Latifan pakoon auttanut Tiina Jauhiainen tuntee Dubain pimeän puolen: ”Moni on myynyt sielunsa sille paikalle”.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti