Vartuin aikuiseksi apartheid-ajan Etelä-Afrikassa, mikä oli hankalaa, koska kasvoin perheessä, jossa musta ja valkoinen rotu sekoittuivat – ja ne sekoittuivat minussa. Äitini Patricia Nombuyiselo Noah on musta. Isäni Robert on valkoinen. Sveitsinsaksalainen, jos ollaan täsmällisiä, niin kuin sveitsinsaksalaiset yleensä ovat. Yksi pahimmista apartheid-ajan rikoksista oli olla sukupuolisuhteessa toista rotua edustavan henkilön kanssa. Tarpeetonta kai sanoa, että minun vanhempani tekivät sen rikoksen.
Kaikissa institutionalisoituun rasismiin perustuvissa yhteiskunnissa rotujen sekoittuminen kyseenalaistaa järjestelmän oikeudellisuuden ja paljastaa sen lisäksi järjestelmän olevan kestämätön ja ristiriitainen. Rotujen sekoittuminen osoittaa, että rodut voivat sekoittua – ja useissa tapauksissa vieläpä haluavat sekoittua. Koska monirotuisessa ihmisessä ruumiillistuu tämä järjestelmän logiikan moite, rotujen sekoittumisesta tulee maanpetostakin pahempi rikos.
Koska ihmiset ovat ihmisiä ja seksi seksiä, kielto ei ole koskaan estänyt ketään. Etelä-Afrikassa syntyi mustan ja valkoisen vanhemman jälkeläisiä yhdeksän kuukautta sen jälkeen, kun alankomaalaisten laivat olivat laskeneet maihin Pöytälahdella. Kuten Amerikassa, täkäläisetkin kolonialistit raiskasivat paikallisia naisia, niin kuin kolonialisteilla on tapana tehdä. Amerikassa kaikista, joissa oli pisarakin mustaa verta, tuli automaattisesti mustia, mutta Etelä-Afrikassa mustien ja valkoisten jälkeläiset luokiteltiin omaksi ryhmäkseen: he eivät olleet mustia eivätkä valkoisia vaan heitä kutsuttiin värillisiksi. Valtio pakotti värilliset, mustat, valkoiset ja intialaiset rekisteröitymään rotunsa mukaisiin ryhmiin. Tämän luokituksen perusteella miljoonat ihmiset siirrettiin pois kotiseudultaan uusille alueille. Intialaisten asuinalueet eristettiin värillisten asuinalueista, jotka eristettiin mustien asuinalueista ja erotettiin toisistaan asumattoman maan puskurivyöhykkeillä. Säädettiin lakeja, joissa kiellettiin sukupuolisuhteet eurooppalaisten ja alkuperäisasukkaiden välillä, ja lait muutettiin myöhemmin kieltämään sukupuolisuhteet valkoisten ja kaikkien ei-valkoisten välillä.
[Trevor Noah kirjassaan Laiton lapsi – värikäs nuoruuteni Etelä-Afrikassa]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti