Lumme antaa kuluttajalle yksinkertaisen nyrkkisäännön: kun tietoa tuotteen alkuperästä ei löydy, se ei yleensä ole kunnossa.
”Silloin ei kannata ajatella, että eiköhän nämä ole jossain kivasti ja eettisesti tehty. Vastuullinen tuotanto on vaivalloista ja usein kallista, joten yritys kyllä kertoo siitä.”
Myös ympäripyöreisiin väittämiin kannattaa suhtautua kriittisesti. Moni yritys mainostaa, että ”vastuullisuus on meillä dna:ssa” tai ”pyrimme edistämään vastuullisuutta”.
”Jos pyritään ja toivotaan, silloin sitä ei ole tehty. Kannattaa klikata tuote pois ostoskorista”, Lumme toteaa.
Kertakäyttöinen tai nopeasti hajoava tuote on lähtökohtaisesti epäeettinen. Sama pätee erittäin halpoihin tuotteisiin, joista Black Friday tunnetaan.
”Voi miettiä, onko mahdollista, että tästä on maksettu elämiseen riittävä palkka. Tuntuu, että Black Fridayssa yritetään myydä nimenomaan krääsää.”
[Näin oli lausuttu Helsingin sanomat -lehdessä 25.11.2021 julkaistussa Sara Vainion kirjoittamassa uutisartikkelissa Kuin vapaapäivä yritysvastuusta.]
[Aiheeseen liittyen voit niin halutessasi lukea 22.11.2021 julkaisemani blogimerkinnän Fairphone, hyvyyden puhelin.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti