tiistai 15. maaliskuuta 2022

S Kukaan ei ole koskaan kuullut Pesukone-yhtyeestä saatikka Badenstock-levy-yhtiöstä, mutta silti keikkuvat listoilla, osa 1

Verkossa Spotifyn soittotilastoja analysoivat sivustot ovat listanneet monia hälytysmerkkejä vilpillisin keinoin saavutetusta menestyksestä.

Esimerkiksi suosio muilla somealustoilla ja Spotify-seuraajien eli fanien määrän suhde soittokertoihin voivat kertoa siitä, onko menestys saavutettu aidosti vai botteja käyttäen. Hyvänä suhteena pidetään vähintään yhtä seuraajaa jokaista sataa soittokertaa kohti.

Pesukoneen kohdalla soittokertoja on lähes kaksi miljoonaa, mutta seuraajia Spotifyssa vain reilu 2 400. Vertailun vuoksi: saman verran soittokertoja kuukaudessa keräävällä The Rasmuksella seuraajia on lähes 380 000.

Varoituskellojen pitäisi soida myös esimerkiksi silloin, kun soittokertoja kasautuu näennäisen satunnaisista paikoista eri puolilta maailmaa: São Paulosta, México Citystä, Istanbulista… samoista kaupungeista, joista Pesukone kerää eniten soittoa.

[Näin oli lausuttu Ylen sivuilla 26.2.2022 julkaistussa Antti Heikinmatin kirjoittamassa uutisartikkelissa Pesukone-yhtyeellä on Spotifyssa enemmän soittoja kuin Blind Channelilla tai The Rasmuksella – maailmalla siitä puhutaan silti muusta syystä.]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti