Gloverin mukaan usko universaalin moraalilain olemassaoloon tulee elvyttää. On kuitenkin luovuttava ulkoisten (kuten uskonnollisten) perustelujen etsimisestä ja luotettava siihen, että etiikka ei tarvitse tällaista ulkoista tukea. Vaikka uskonnollisesti perusteltu usko moraalilakiin onkin Gloverin mukaan vahvistanut ihmisten moraali-identiteettiä, voivat ihmiset luoda moraalin uudelleen myös itse sen pohjalta, mitä he tarvitsevat ja mistä he välittävät. Näin luotu ”inhimillinen moraalilaki” siis juurtuu ihmisten olemassa oleviin tarpeisiin ja arvoihin. Inhimillisen moraalilain kehittäminen edellyttää Gloverin mukaan empiiristä otetta. On selvitettävä, mitä ihmiset tarvitsevat ja arvostavat ja mitä seurauksia erilaisten arvojen mukaan elämisestä on. Inhimillinen moraalilaki perustuu ”kaksisuuntaiseen soveltavaan etiikkaan”: teoria ja käytäntö vaikuttavat toisiinsa, jolloin premissejä voidaan muuttaa jos ne johtavat käytännön ongelmiin.
Gloverin mukaan inhimillisen moraalilain on perustuttava realistiseen ihmiskuvaan: on ymmärrettävä synkkyyttä, jotta se voidaan kesyttää. Esimerkiksi stalinismista voidaan oppia, että käsitys hyvästä elämästä ei saa olla liian materialistinen, vaan ihmisten itsekunnioituksen ja vapauden tarpeet on otettava huomioon. Natsismi puolestaan opettaa, että moraali-identiteetin on oltava sidoksissa inhimillisiin reaktioihin. Inhimillisessä moraalilaissa on pidettävä keskeisenä sitä, että ihmiset kokevat jotkut asiat vastenmielisiksi. Sisäisen rauhan vaaliminen edellyttää, ettei moraali-identiteetti joudu konfliktiin inhimillisten reaktioiden kanssa.
[Mari Stenlund 24.5.2016 Areiopagi-sivustolla julkaistussa kirjoituksessaan Ihmisyyden paradoksi: miksi ihminen ryhtyy vihaamaan naapureitaan, joiden kanssa eli aiemmin sulassa sovussa?, joka käsittelee brittiläisen filosofin ja eetikon Jonathan Gloverin teosta Humanity – A Moral History of the Twentieth Century (suomennettu nimellä Ihmisyys – 1900-luvun moraalihistoria)]
[PS Jos joku ihmettelee, miksi olen pistänyt merkintään tunnisteen "netsimäisesti sanottu", niin se johtuu yksinkertaisesti siitä, että varsin monilla monikulturismin ideologiaa kannattavilla on epärealistinen ihmiskuva, koska he eivät usko, että biologisella evoluutiolla on ollut vaikutuksensa siihen, miten ihmisen mieli toimii. Niin, se mieli toimii aivoissa, jotka ovat evoluution tuotos. Netseillä taas tapaa olla realistisempi ihmiskuva.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti