Queer-kauhu on Suomessa vielä melko marginaalista, mutta nouseva trendi. Modernissa queer-kauhussa sateenkaarevuus on usein eksplisiittisesti ja luontevasti esillä. Se kumartaa omien perinteidensä suuntaan, mutta myös kirjoittaa niitä uudestaan. Vähemmistöjen roolikaan ei välttämättä ole enää olla vain varjoissa liikkuva, traaginen hirviö tai kammottava nimetön toinen, vaan yhä useammin vähemmistöjen edustajat ovat omien tarinoidensa päähenkilöitä.
Tämä on johtanut siihen, että hirviön kasvot eivät olekaan enää vieraat vaan häiritsevän tutut. Modernissa queer-kauhussa ei ole mitenkään epätavallista, että hirviöllä on heteronormatiivisen yhteiskunnan kasvot – sen saman yhteiskunnan, joka kieltäytyy näkemästä vähemmistöjä muuna kuin hirviöinä.
[Näin oli lausuttu Kiiltomato-sivustolla 25.6.2024 julkaistussa Rimma Erkon kirjoittamassa artikkelissa Kauhun sateenkaareva historia ja nykypäivä.]
[Länsimaissa nykyään on onneksi sentään varsin mahdollista elää avoimestikin ei-heteroseksuaalina. Mutta mitä tulee yhteiskunnan "heteronormatiivisuuteen", niin on kuitenkin selvää, että nisäkäsmaailmassa sukupuolia on kaksi. Niiden avulla nisäkkäät lisääntyvät seksuaalisesti. Ihmisten maailmassa on lisäksi joitakin ihmistapauksia, jotka eivät sovi tähän kategoriaan selvästi.]
[Kauheinta elämä ei-normiheteroseksuaalisille ihmisille Maapallollamme on mitä luultavimmin islamilaisessa maailmassa ja eräissä kristinuskoisenemmistöisissä Mustan Afrikan maissa.]
Kauhufiktiossa on lukuisia alalajeja ja kaikissa ideakehittelyn varaa.
VastaaPoistaNiinpä "Blade"-elokuvan yhteydessä esitettiin kysymys, miksi risti vaikuttaisi vampyyriin, jos tämä oli eläessään ollut juutalainen?
No, eiväthän vampyyrit muutenkaan todellisia ole, joten miksi ei?
Niin.
PoistaJos vampyyri uskoo ristin voimaan, niin silloin hän saa siitä palovammoja? Tai jos risti onkin pelkkä omituinen taikakalu?