Suomalaisissa Waffen-SS-miehissä oli useita körttiläisiä, mukaan lukien nuori sotilaspappi, Untersturmführer (vänrikki) Ensio Pihkala. SS-joukoissa ei ollut varsinaista sotilaspappia, mutta suomalaisten SS-miesten yhdysupseeriksi nimitettiin pappi, joka muiden upseereiden tavoin pukeutui natsiunivormuun.
Aiemmassa historiankirjoituksessa on korostettu, etteivät suomalaiset SS-miehet olleet osallisina natsien sotarikoksiin. André Swanström korjaa tätä näkemystä. Hän on käynyt läpi valtavan määrän aiemmin huomiotta jäänyttä aineistoa, muun muassa Pihkalan päiväkirjat sekä kirjeenvaihdon. Niistä käy ilmi, että Pihkala itse oli näkemässä ainakin yhden teloituksen – joka tehtiin hänen omalla pistoolillaan.
Eräänä iltana heinäkuussa 1941 divisioonan esikunnan läheisyydessä ammuttiin viisi juutalaista avoimen haudan ääreen. Pihkala kuuli laukaukset ja juoksi paikalle. Jotkut ammutuista eivät olleet kuolleet. Pihkala kirjoitti päiväkirjaansa, että hän antoi pistoolin saksalaiselle aliupseerille, joka Pihkalan omin sanoin ”lopetti onnettomat”.
Kansallissosialismin todelliset kasvot olivat Pihkalalle suuri järkytys. SS-joukot muun muassa häpäisivät kirkkoja ja naureskelivat Pihkalalle, joka yritti toppuutella.
– Pihkala ahdistui syvästi myös natsien eutanasiaohjelmasta. Hän kirjoitti pitkän yksityiskohtaisen luettelon kaikista niistä raamatullisista perusteluista, joiden vuoksi eutanasia oli yksinkertaisesti väärin, Swanström sanoo.
– Toisin kuin historiaa on aiemmin tulkittu, Wiking-divisioonaan hajautetut suomalaiset SS-miehet todistivat natsien julmuuksia paljon suuremmassa mittakaavassa kuin mitä on luultu. Tieto näistä tapahtumista kulki sotilaiden keskuudessa. Rintamalla kirjoittamassaan päiväkirjassaan Pihkala totesi, että olemme joutuneet rosvojen ja murhamiesten joukkoon, Swanström sanoo.
Swanströmin tutkimukset johtivat jo viime tammikuussa siihen, että juutalainen ihmisoikeusjärjestö Simon Wiesenthal -keskus pyysi Suomen tasavallan presidentiltä Sauli Niinistöltä selvityksen suomalaisten osuudesta holokaustin juutalaisvainoihin ja sotarikoksiin.
[Näin oli lausuttu Kirkko ja kaupunki -lehdessä 18.12.2018 julkaistussa artikkelissa ”Kärsivä Kristus vaihtui solmuruoskaa heiluttavaksi sankari-Jeesukseksi” – näin körttiläisistä tuli fasisteja 1930-luvulla.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti