Kirjailija Sofi Oksanen kysyikin tämän jutun julkaisemisen jälkeen Parnasso-lehden
numerossa 1/2007, miksi sirppejä ja vasaroita voidaan käyttää
t-paitojen koristeina, mutta natsisymboleilla parodioimista ei ymmärretä
samanlaiseksi retrotaiteeksi tai huumoriksi. Terävän ja
selitysvoimaisen vastauksen hänelle antoi historioitsija Markku
Jokisipilä blogissaan.
Olen Jokisipilän kanssa samaa mieltä siitä, että symbolien toisistaan
poikkeava suosio johtuu niiden takana olevien ihanteiden toteutumisesta
tai toteutumattomuudesta nykypäivän maailmassa. Monissa maissa voimassa
oleva liberaalikapitalismi muistuttaa nyt kansallissosialismin
arkipäivää. Niinpä reaalisosialismin humoristinen nostalgoiminen voidaan
helposti ymmärtää pelkäksi vitsiksi, kun taas hakaristeillä
varustautuvien voidaan olettaa tosissaan kannattavan kyseisenlaista
yhteiskuntajärjestelmää.
Selitysvoimaisena pidän myös Jokisipilän näkemystä, että sirppi-,
vasara- tai DDR-paidan päälle pukemista voidaan pitää kommunismista
selvinneen ihmisen vastalauseena häntä ahdistaneelle mutta nyt jo
kuolleelle järjestelmälle. Se voidaan myöntää kommunisminvastaiseksi
yhteiskuntakritiikiksi, sillä Marxin ja Leninin kritisoimat kapitalistit
tekevät sosialismin rekvisiitalla selvää rahaa. Ajatuksen takana piilee
ehkä tietynlainen tunnustus: kommunismin uhrit myönnetään enemmän
uhreiksi kuin natsi-Saksassa eläneet tavalliset ihmiset. Entisille
neuvostokansalaisille suodaan siis suurempi oikeus myös järjestelmän
parodioimiseen kuin saksalaisille, joita on tyydytty vain syyllistämään
jälkikäteen.
Omat näkemykseni kuitenkin poikkeavat Jokisipilän ajatuksista muutamassa
suhteessa. Mikäli kansallissosialismia ja kommunismia arvioidaan
ideologioina, kommunismi paljastuu vähintään yhtä pahaksi kuin natsismi,
eikä niiden tosiasiallisella pahuudella ole suurta aatteellista eroa,
toisin kuin Jokisipilä väittää. Myös kommunismi perustui väkivaltaisen
vallankumouksen ideaan, ja se nimesi suoranaiseksi vihollisekseen
porvarillisen yhteiskuntaluokan – aivan kuten natsismi nimesi
juutalaiset. Sen sijaan Jokisipilä on varmasti oikeassa käsityksessään,
että kommunismin pahuutta ole yksinkertaisesti ehditty tuomita, koska
Neuvostoliitossa järjestelmä pysyi yllä yli 70 vuotta. Muuallakin se
vakiintui yhteiskuntaelämän tunnustetuksi muodoksi, eikä se sallinut
sellaista kritiikkiä, jota liberaalissa lännessä on voitu esittää
natsismia kohtaan heti toisen maailmansodan jälkeen. Sen sijaan
varsinainen kansallissosialismi voitiin mieltää vain 12 vuoden
mittaiseksi häiriötilaksi.
Toivottavaa on, että vuosien 1933–1945 poliittiset virheet eivät
riittäisi vesittämään hakaristin käyttöä koristeena, kun toinen
maailmasota alkaa olla henkisesti yhtä etäällä meidän päivistämme kuin
vuosina 1853–1856 käyty Krimin sota. Hakaristikuviot on kuitenkin
poistettu esimerkiksi Suomen tasavallan presidentin käädyistä.
Lentokoneiden siivistä ne vaati poistettaviksi valvontakomissio, joten
palauttaminen voisi merkitä Suomelle aiheutetun neuvostotrauman
laukeamista.
[tuhma filosofi Jukka Hankamäki blogissaan lähes 11 vuotta sitten 14.1.2007 julkaisemassaan merkinnässä Symbolisia kieltoja]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti