keskiviikko 24. heinäkuuta 2024

S "Pilvellä istuvaan parrakkaaseen vanhaan mieheen hän ei usko"

Edgar Vickströmin elämän suurin käänne on ollut se, että pienviljelijän pojasta tuli akateemikko ja pankinjohtaja. Papiksi hän ryhtyi sen jälkeen, kun hänellä ei mielestään ollut enää annettavaa rahoitusmaailmalle. Jumalanpalveluksissa käymisestä tuli hänelle ensin tapa ja sen jälkeen tarve. Opiskelusuunnakseen Edgar valitsi käytännöllisen teologian, koska hän uskoo, että hengellisyyden tulisi olla maanläheistä. Kun Edgar sanoo uskovansa Jumalaan, hän tarkoittaa luottavansa siihen sanoinkuvaamattomaan tunteeseen, että hän on lähellä kaiken alkulähdettä. Pilvellä istuvaan parrakkaaseen vanhaan mieheen hän ei usko.

[Näin oli kuulunut Ylen Areenassa julkaistun lyhytdokumentin Edgar on ekonomi, jolla on papinkaulus kuvaus.]

[Tuo lause "Pilvellä istuvaan parrakkaaseen vanhaan mieheen hän ei usko" on kyllä jossain määrin jotain maailman hölmöintä, ja siksi päätin olla katsomatta kyseistä videonpätkää. Sillä ei suurin piirtein kukaan normaaliälyinen aikuinen kirkossa käyvä länsimainen ihminen usko, että "Jumala on pilvellä istuva vanha mies". Mutta uskon kyllä, että voi olla olemassa länsimaisia kirkossa käymättömiä aikuisia normaaliälyisiä ihmisiä, joilla on tällainen käsitys kristinuskon Jumalasta.]

[Ihmisen lapsuudessa uskonnosta riippumatta uskonnolliset käsitykset kyllä ovat lapsenomaisia. Jos lapselle aikuinen ihminen yrittää opettaa henkisempiä käsityksiä Jumalasta, niin lapsi kokee maailmankuvansa ikään kuin hajoavan, koska hän ei voi asiaa ymmärtää. Perinteisesti ihmisen uskonnollisen maailmankuvan rakenne on aikuisiässäkin ollut samanlaatuinen. Mutta vuosituhansien kulttuurikehityksen ansiosta aikuisella ihmisellä voi nykyään olla tuosta eriäviä maailmankuvan rakenteita. Ja aiheeseen jotenkin liittyen, voit niin halutessasi käydä lukemassa nettisivuiltani noin 30 vuotta vanhan erään suomalaisen ajattelijan tekstiin perustuvan tekstini Maailmankuvan kehitys ja uskonnolliset maailmankuvat eurooppalaisen ja eurooppalaislähtöisen kulttuurin piirissä. Periaatteessa noista ajoista ovat varmaan monet psykologian käsitykset muuttuneet, mutta minun pitää nyt pärjätä sillä mitä on, koska en ole koulutukseltani psykologi. Silti luulen, että tuossa tekstissäni esiin tuomani näkemys siitä, että ihmisen mielen rakenteellinen kyky rakentaa maailmankuvaansa monipuolistuu iän myötä, on totta.]

2 kommenttia:

  1. Kristinuskon voittokulun yksi syy on epäilemättä ollut se, että se on niin helposti markkinoitavissa lapsenkaltaisille ihmisille kuten neekereille ja muille primitiivikädellisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta aikuiset neekerit kyllä kykenevät omaksumaan rakenteeltaan kypsemmän maailmankuvan siinä missä valkoisetkin.

      Poista