Viihdelehti Entertainment Weeklyn Gene Lyons oli sentään paremmin kärryillä. Maaliskuun 1991 arviossaan tämä totesi muun muassa, että koska Ellis ei tiedä mitään pankkimaailmasta, tämän kuvaus Wall Streetistä on epäuskottava ja typerä. Tällainen on jo parempi kärki, vaikka romaanin satiirisuus jääkin kriitikolta ymmärtämättä. Vauhtia Lyons lisää kommentoimalla, kuinka ”Amerikan Psykonsosiaalinen kritiikki on puhtaasti opiskelijatasoa – kauhistuttavaa vain tekijän täydellisen narratiivisen taitamattomuuden osalta. Jos Ellisin sanoisi luovan kaksiulotteisia hahmoja se olisi kehu hänen ymmärrykselleen ihmisluonnosta.”
Täyttä roskaa, siis, ja jutun lopussa epäillään vielä Amerikan Psykon kustantajan käsittämätöntä, ristiriitaista tai epäselvää (incoherent) moraalia julkaisupäätöksen suhteen. Jos Ellis ei ymmärtänyt sensuroida itseään, viimeistään kustantajan olisi pitänyt pysäyttää hänet.
Miksi fiktion pitäisi kuitenkaan olla pelkästään mukavaa, uskottavaa ja selkeää? Eikö se voi olla myös kokeellista, rikkovaa ja jopa epäinhimillistä? Jos romaani on mitä tahansa syövä sika, kuten Matti Pulkkinen veisteli, silloin se saa sisältää kaikkea, myös ikäviä asioita.
The Los Angeles Timesin kriitikko ymmärsi tämän. Henry Bean oli lukenut Amerikan Psykon huolellisesti ja huomasi, että kyseessä on ”satiiri, hulvaton, vastenmielinen, tylsä, viettelevä, tunteeton satiiri siitä mitä me nyt kutsumme – aivan kuin se olisi jotakin menneisyydessä – Reaganin ajaksi.”
[Näin oli lausuttu kirjallisuuskritiikin verkkolehden Kiiltomadon sivuilla 6.1.2022 julkaistussa Esa Mäkijärven kirjoittamassa artikkelissa Kriitikot sotajalalla moraalin puolesta, joka käsittelee vuonna 1991 julkaistua yhdysvaltalaisen kirjailijan Bret Easton Ellisin kuuluisaa romaania Amerikan Psyko (engl. American Psycho) ja sen saamaa vastaanottoa.]
[Itse en ole kunnolla lukenut kyseistä kirjaa, mutta kerran olin sattunut selailemaan sitä. Se, mitä kirjan juonesta sain selvää, vaikutti melko kauhealta.]
[Voi olla, että osaisin itsekin kirjoittaa yhtä kauhean kirjan kuin Ellis. Tosin voi olla, etten osaisi kirjoittaa yhtä hyvää.]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti