”Kuka saa olla suomalainen?” – Jokaisen pitäisi ymmärtää, ettei suomalaisuus ole normatiivinen vaan biologinen ja geneettinen ominaisuus. Suomalaisuus on etninen käsite, joka viittaa kansaan. Sen sijaan kysymys Suomen kansalaisuudesta on mahdollista ratkaista normatiivisesti, esimerkiksi luovuttamalla tai ottamalla kansalaisuus pois.
Kansaan tai kansanryhmään kuuluminen on perimmältään täysin eri asia
kuin kansalaisuus, joka on juridinen tai poliittis-hallinnollinen
ominaisuus. Eihän kukaan järjissään oleva sano esimerkiksi Suomesta
Syyrian ISIS:in joukkoihin taistelemaan lähtevää tai sieltä (kaikeksi
onnettomuudeksi) takaisin palaavaa irakilaistakaan
”suomalaisterroristiksi”, vaikka hänelle olisi jossakin vaiheessa tai
jonkin poliittisen virheen vuoksi myönnetty Suomen passi.
On myös väärin sanoa, että ”kansallisaate kumpuaa stereotypioista ’meistä’ ja ’heistä’”,
sillä jako eri ihmisryhmiin ei ole mikään stereotypia eli kaavoittunut
käsite, joka olisi luotu keinotekoisesti. Kuten jo edellä viittasin, sen
pohjana on kuuluminen johonkin kansaan etnisessä mielessä. Ihmiset
eivät luo jakoa ”meihin” ja ”heihin”, vaan kansojen väliset erot ovat objektiivisia tosiasioita. Samaan tapaan kansojen ja kansakuntien väliset arvo-, etu- ja kulttuurikonfliktitkin ovat todellisuudessa vallitsevia asiantiloja – eivät mitään sellaista, joita joku keksisi pahantahtoisuuttaan.
Niinpä myös kansallisuusaate (ei siis ”kansallisaate”, kuten sitaatissa virheellisesti mainitaan) on sosiaalisesta todellisuudesta nouseva yhteiskunnallinen tosiasia,
joka ei ole kiellettävissä eikä moralisoitavissa, sillä sen kautta
artikuloituvat objektiivisina maailmassa vaikuttavat konfliktit.
Kansallisuusaate on osa ihmisten naturalistista kilpailua ja sisältyy
todellisuuteen itseensä, joten sen kieltäminen olisi perin juurin
valheellista.
Olennaista olisikin löytää tasapaino kansallisen edun edistämisen ja muun kanssakäymisen välille, mutta tätä tarkoitusperää monikulttuurisuuden ideologia vaikeuttaa
puuttumalla kansallisvaltioiden etnonationalistiseen rakentumiseen ja
haluamalla murskata valtioiden rajat, joilla konflikteja säädellään ja
jotka ylläpitävät rauhaa.
Monikulttuurisuuden ideologia ja siihen perustuva internatsismi pyrkivät
sekoittamaan yhteiskunnallista tehokkuutta edistävän kerroksittaisen
rakenteen, jossa yhtenäinen kansa muodostaa kansakunnan ja kansakunnan ympärille rakentuu hyvinvointiyhteiskuntien luomiseksi välttämätön kansallisvaltio.
Kansallismielinen filosofia on Järjen hegeliläis-snellmanilainen
instrumentti, jonka postmoderni, jälkistrukturalistinen ja
jälkimarxilainen, hajanaisuutta, irrallisuutta ja paimentolaisuutta
palvova heppatyttöfilosofointi on yrittänyt jo pitkään tuhota, aivan
niin kuin kansallisvaltionkin.
[filosofi Jukka Hankamäki blogissaan 26.9.2017 julkaisemassaan merkinnässä Yliopistolla ihastellaan jälleen nationalismia]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti