The reason this divergence between young-earth and old-earth creationists is relevant to the problem of evil is that Christians have traditionally believed that both moral and natural evil are a consequence of the fall of humanity. But natural evil, such as animals killing and parasitizing each other, would predate the arrival of humans on the scene if the earth is old and animal life preceded them. So, how could their suffering be a consequence of human sin and the Fall? My solution is to argue that the Fall had retroactive effects in history (much as the salvation of Christ on the Cross acts not only forward in time to save people now, but also backward in time to save the Old Testament saints).
[William Dembski 30.4.2016. Dembski on Intelligent Design -liikkeen tunnetumpia jehuja (Intelligent Design = Älykäs suunnitelma). ID-liike on yrittänyt siinä onnistumatta saada ujutettua uskonnonopetusta Yhdysvaltain julkista rahoitusta saaviin kouluihin, joissa se on kiellettyä, esittämällä, että heidän oppinsa ei ole uskontoa eli tässä tapauksessa kreationismia, vaan tiedettä. Kreationismissa taas on kysymys uskosta siihen, että Jumala on luonut eliöt erikseen kunkin lajinsa tai muun kategorian mukaan. Kreationismia on useaa lajia. Jotkut kreationisteista esim. uskovat, että Maa on vain joitakin tuhansia vuosia vanha, ja jotkut taas uskovat sen olevan miljardeja vuosia vanha (tämä kreationismin laji on ainakin tämän ajanmäärityksen suhteen sopusoinnussa modernin tieteen kanssa). On olemassa myös sellaisia kreationisteja, jotka uskovat Maapallon olevan levyn tai kilven muotoinen, mutta näitä ihmisiä lienee ainakin OECD-maissa suhteellisen harvassa. Maan pallonmuotoisuuteen uskovat kreationistit ja Maan litteyteen uskovat kreationistit joutuessaan joskus keskinäiseen vuorovaikutukseen toistensa kanssa tapaavat joutua riitoihin kreationismin aatetta koskevissa kysymyksissä...]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti