Rabbi Riskinin osalta vastauksia edellä mainittuihin kysymyksiin löytyy hänen omista kirjoituksistaan. Riskinin mukaan yksi aikamme suurista ihmeistä on kristittyjen ja juutalaisten välinen lähentyminen lähes kaksi tuhatta vuotta jatkuneen vihamielisyyden ja antisemitismin jälkeen. Riskiniin on tehnyt suuren vaikutuksen kristittyjen juutalaisille osoittama ystävyys ja kirkkojen anteeksipyynnöt holokaustista ja vuosituhantisesta vainosta.
Riskin on ollut aktiivisesti tekemisisssä amerikkalaisten evankelikaalien kanssa. Heistä suuri joukko on niin sanottuja Israelin ystäviä, kristittyjä sionisteja, jotka tukevat Israelin valtiota. Rabbi Riskin kertoo selostaneensa evankelikaaliselle yleisölle olevansa evankelikaalien kanssa samaa mieltä eskatologiasta, mutta tulevan messiaan suhteen varsin eri mieltä. Riskinin puheessa Jeesus päivittelee sunnuntain viettoa lepopäivänä, sianlihan syöntiä ja kristittyä pääsiäisenviettoa jne. Lopuksi Riskin kertoo miten hän haastaa evankelikaalisen yleisönsä väittämällä, että lopun aikoina juutalaiset eivät käännykään kristinuskoon, vaan kääntymisen aalto kulkeekin toiseen suuntaan, kristityt kääntyvät juutalaisuuteen. Tämä tietysti hiljentää yleisön, eikä taputuksia tule. Tilanteen pelastaa isännöivä pastori, joka nousee lavalle sanoen, että antaa messiaan päättää saapuessaan, kuka tulee kääntymään kenenkin uskontoon. Tätä seuraa aplodit ja aamen.
[Näin oli lausuttu verkkolehti Vartijassa 22.7.2024 julkaistussa André Swanströmin kirjoittamassa artikkelissa ”Juutalais-kristillinen” – mitä termi merkitsee juutalaisesta näkökulmasta?.]
[Kuten toisaalla artikkelissa todetaan, niin Jeesus Kristus on tärkein juutalaisuutta ja kristinuskoa erottava tekijä.]
[Mutta katson, ettei minulla ole henkilökohtaisesti mitään syytä uskoa, että esimerkiksi 50- tai 60-luvun alkuperäisempään kristinuskoon olisi sisältynyt käsitys, että Jeesus Nasaretilainen olisi ollut osa jumaluutta tai yksi Jumalan kolmesta persoonasta.]
[Jerusalemin kristillinen alkuseurakunta oli käsittääkseni tuhoutunut osallistuessaan juutalaisten ensimmäiseen Rooman vastaiseen kapinaan. Kapinan tultua kukistetuksi Jeesuksen seuraajille tuli kuitenkin kiire sanoutua irti siitä. Tämä on osaltaan voinut kristittyjen keskuudessa lisätä painetta kehitellä korvaavaa versiota kristilliselle juutalaisuudelle.]
[Juutalaisuus rabbi Riskinin lausumasta huolimatta ei ole lähetysuskonto. Uskontoon on silti mahdollista kääntyä, mutta se on tehty mahdollisimman vaikeaksi.]
USAn kristittyjen miesten on pykälän verran helpompi kääntyä juutalaisiksi kuin eurooppalaisten, koska suurimmalle osalle heistä on tehty vauvana Alapään Amputaatio.
VastaaPoistaSekin tehdään vain hankaloittamaan masturbointia joka oli Oonanin synti, vaikka todellisuudessa se oli coitus interruptus velivainaansa lesken kanssa.
Ja siihen vemputukseenkin on kehitelty monenlaista apuvälinettä joiden kanssa puuttuva esinahka ei haittaa, joten amerikkalaispoikia silvotaan täysin turhan takia.
Nykyään yhdysvaltalaispoikien ympärileikkaaminen ei kuitenkaan ole läheskään yhtä yleistä kuin se oli ollut esim. 83 vuotta sitten.
PoistaNiin, ja murot oli keksitty vemputtamisen vähentämiseksi.
John Harvey Kelloggin ongelmana oli itsestä yleistäminen:
Poistakoska hän sai seksuaalista nautintoa kakkaamisesta hän kuvitteli kaikkien muidenkin saavan.
Sigmund Freudilla oli sama ongelma:
koska hänellä oli ollut imettäjä, hänelle ei ollut kehittynyt Westermark-efektiä.
Siksi hän tunsi seksuaalista vetoa äitiinsä ja luuli kaikkien muidenkin kokevan.
Lopputuloksena olivat oidipaaliteoriat, jotka kummittelevat vieläkin häiritsemässä psykiatriaa, vaikka niiden lähtökohta tiedetään virheelliseksi.
Freud toisaalta kätevästi murskasi edeltäjiensä omituiset kuvitelmat, vaikkakin toi sitten omiaan niiden tilalle. Mutta murskaaminen joka tapauksessa toi tilaa ihan tieteelliselle lähestymistavalle.
Poista