tiistai 17. kesäkuuta 2025

S Jeesus-lahko loi historiasta poiketen vähitellen kristinuskon

Kirjoittajat kuvaavat lopulta, kuinka juutalaisuudesta noussut Jeesus-lahko loi vähitellen kristinuskon.

Kirjassa tutkijat käyvät kriittisesti läpi Jeesuksen elämän väitettyjä tapahtumia. Uuden testamentin evankeliumit kun ovat keskenään ristiriitaisia ja osin keksittyjä ja tarkoitushakuisia.

Kirjassa moni Raamatusta tuttu asia saa historiallisen perspektiivin.

Jeesuksen monet ihmeteot kuten kuolleiden herättämiset, vetten päällä kävely ja jopa ylösnousemus selitetään aiemmilla samantapaisilla kertomuksilla, joita sepitettiin yleisesti suurmiehille viimeistään näiden kuoltua.

[Näin oli lausuttu MTV:n sivuilla 22.3.2025 julkaistussa Pertti Nybergin kirjoittamassa artikkelissa Kirja-arvio: Näin kertomus Jumalasta syntyi, jossa käsitellään ja esitellään Jeesuksen vuonna 2025 julkaistua tuhmaa Ville Mäkipellon, Juha Pakkalan ja Raimo Hakolan kirjoittamaa tietoteosta Jumalan synty – isän ja pojan kätketty historia.]

[Kuinka Gaius Julius Caesarinkin sielupahasen "nähtiin" lentävän kotkan muodossa aurinkoon.]

[Jos et ole vielä sitä lukenut, niin voit halutessasi käydä tarkastamassa tuoreehkon blogimerkintäni Mitä ajattelen Jeesuksesta nykyään.]

[Uuden testamentin neljän evankeliumin keskinäiset ristiriitaisuudet eivät siltikään välttämättä ole merkki Jeesus-tarinan ei-totuudellisuudesta. On vain inhimillistä, että ristiriitaisuuksia syntyy ihmisten kirjoittaessa parhaan tietonsa mukaan olettamistaan lähemmän historian asioista. Toisaalta Jeesus Nasaretilaisen olemus Kristuksena ja Jumalan ainoana poikana taas on joka tapauksessa pelkkä uskonnollisen uskon asia. Eli mitä luultavammin epätosi asia. En usko historiallisen Jeesuksen pitäneen itseään millään tavoin jumalallisena. Hän oli juutalainen ja vain juutalainen. Minun kannaltani hän on toki ollut mielenkiintoinen hahmo ja henkilö.]

2 kommenttia:

  1. Evnkeliumeja on yli kolmekymmentä, joista Uuteen Testamenttiin valittiin vain ne neljä jotka kertoivat Tarinan suunnilleen samalla tavalla.
    Ne muut yritettiin sitten aktiivisesti unohtaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ne muut toisaalta aika usein oli kirjoitettu myös myöhäisempänä ajankohtana. Johanneksen evankeliumi myöskin eroaa katsantotavaltaan melko lailla kolmesta nk. synoptisesta evankeliumista.

      Minusta on ollut hauska joutua toteamaan, että Markuksen evankeliumin varhaisimmissa säilyneissä käsikirjoituksissa ei mainita Jeesuksen ylösnousemusta. Näin raamatunselitystekstissä oli lukenut jo omana rippikouluaikanani. "Luukas" ja "Matteus" taas ovat jo hiukan tätä tuoreempia tekstejä, ja niissä ylösnousemus on ollut alusta asti. Samoin kuin neljästä virallisesta evankeliumista nuorimmassa, Johanneksen evankeliumissa.

      Poista