sunnuntai 8. kesäkuuta 2025

Miekkalähetys Suomessa

Meillä ei ole pääsyä keskiaikaiseen eikä oikein reformaation jälkeenkään vernakulaariin vastakertomukseen. Emme tiedä, oliko uuden järjestyksen omaksuminen vapaaehtoista, toivottua tai vastenmielistä. Vasta 1800-luvun romanttisen nationalismin myötä alettiin keskiaikaisten asiakirjojen ja kristillisten legendakertomusten tuella kuvitella, miten suomalaiset, hämäläiset ja karjalaiset olivat vastustaneet uutta valtaa. Jotkut keskiaikaiset lähteet antoivat tähän epämääräisesti ainesta: kuuluisa paavi Aleksanteri III:n kirje Gravis admodum vuodelta 1171 tai 2 alkaa sanoilla ”ylen raskas ja haikea valitus on esitetty apostoliselle istuimelle, että suomalaiset aina, kun heitä uhkaa vihollisten sotajoukko, lupaavat säilyttää kristillisen uskon ja pyytävät hartaasti kristillisen lain saarnaajia ja selittäjiä, mutta sotajoukon vetäydyttyä kieltävät uskon sekä halveksivat ja vainoavat ankarasti saarnaajia.”[...]

[Näin oli lausuttu Suomalaisen kirjallisuuden seuran Vähäisiä lisiä -blogissa 6.6.2025 julkaistussa Tuomas M. S. Lehtosen kirjoittamassa merkinnässä Siispä Suomen kansa: oliivipuun vihreä oksa ja ruotsalainen majatalo.]

[Termi "vernakulaari" siteeraamassani tekstissä tarkoittaa standardisoimatonta tietyn alueen asukkaiden yleisesti käyttämää kielimuotoa.]

[Ja nyt onkin kätevästi sunnuntai!] 

[Minusta on muuten ihan luonnollista ajatella, että pakotettu kääntymys ei ole aito kääntymys eikä sitä sellaisena pidä ajatellakaan.]

[Miekkalähetys on täysin syvältä. Islamiin on kuulunut alusta asti yhtenä uskonnon peruspilareista sellainen. Kristinuskoon se tuli sisällytetyksi vasta aikaa yöten. Tämä johtui siitä, että kristinuskon pyhän kirjan Raamatun kokonaisuus, jos näin saa sanoa, ei ole selkeästi sellaista vastaan jos ei sen puolellakaan.]

[Joka tapauksessa miekkalähetykseen helposti vie sellainen joihinkin uskontoihin sisältyvä asenne, että on ainoa Jumala, joka vaatii uskovaisiltaan paitsi tahtonsa noudattamista niin myöskin muiden ihmisten käännyttämistä. Juutalaisuudessa on se hyvä puoli, että vaikka kyseessä on monoteistinen eli yksijumalainen uskonto, niin se ei tee käännytystyötä. Juutalaisuuteen kääntyminen on päinvastoin tehty erittäin vaikeaksi. Juutalaisuus onkin etninen uskonto. Juutalaisuus on etninen ryhmä, jonka ytimessä on juutalainen uskonto. Toisaalta juutalaiseksi lasketaaan juutalaisen seurakunnan piirissä myös jumalankieltäjät. Miehiltä toki vaaditaan aikuistumisriitin bar mitsvan läpikäymistä, jotta olisi "ihan oikea" juutalainen. Muuten juutalaisuudessa katsotaan, että jokainen juutalaisen äidin lapsi on juutalainen.]

[Siteeraamassani blogimerkinnässä lausutaan myös omalta kannaltani kivasti näin:] 

[...] Viimeaikaiset arkeologiset löydöt viittaavat siihen, etteivät piispa Henrik ja kuningas Erik tuoneet kristinuskoa vaan korkeintaan ulottivat jo kristityille maille uudenlaisen kirkollisen ja Sveanmaalla vasta rakentumassa olevan kuninkaallisen organisaation.[...]

[Niin, ja piispa Henrik lienee pelkkä katoliskirkollinen legenda. Ja se oikeastaan todetaan kyllä toisaalla kirjoituksessa.]

[Ja jos ei ollut, niin kuka käski tulla tänne hortoilemaan, kun ei ole kutsuttu!?]

[Jatkan lopuksi vielä hieman aihetta Suomen kristillistymisestä ja kristillistämisestä:]

[Viisaat kertovat, että ensimmäiset kristilliset vaikutteet Suomenniemelle olivat saapuneet Itä-Roomasta (sellaista valtakuntaa ei koskaan ole ollut kuin "Bysantti"). Myöhemmin täällä oli vieraillut saksalaisia katolisia lähetyssaarnaajia. Voisi hyvin kuvitella, että ennen Ruotsin 1200-luvulla suorittamaa alku-Suomen kolonisoimista kristinusko ei ollut täällä kovinkaan tuntematon enää. Ruumishautauksiakin jo jonkin verran harrastettiin polttohautauksen sijaan.]

[Sakemannihallitsijoita otti ilmeisesti lujasti päähän se, että vaikka viimeksi sakemannit olivat käyneet täällä käännyttämässä suhteellisen rauhanomaisesti ihmisiä, niin Ruotsin kuningas kuitenkin korjasi potin, myöskin kirjaimellisesti verotulojen muodossa, kotiin. Siihen aikaan pidettiin hyvänä tapana sitä, että se joka käännytti jonkin alueen ihmiset, sai myös verotulot alueelta jatkossa.]

[Saksassa oli siihen aikaan käytössä ikävä yhteiskunnallinen instituutio nimeltä maaorjuus. Suomenniemellä väentiheys oli kuitenkin sen verran pieni, ettei sellaisen järjestyksen pystyttäminen tänne olisi ollut kovinkaan helppoa.]

[Joka tapauksessa on minusta sietämätöntä, että Ruotsin kuningas sitten pakotti alkusuomalaiset roomalaiskatolisen kirkon helmaan. Eikä sekään kovin kaunista ole, että Uuden ajan alussa Ruotsin kuningas pakotti sitten maamme katoliset luterilaisen kirkon helmaan.]

[Pakkokäännytystä harjoittavien uskonnollisten yhdyskuntien ja uskontojen olisi pitänyt olla kiellettyjä jo aikoja sitten.] 

4 kommenttia:

  1. Ellei Ruotsi olisi tuonut suomalaisille heimoille järjestäytynyttä kristinuskoa läntisessä katolisessa muodossa, sen olisi tehnyt Novgorod itäisessä ortodoksisessa muodossa ja olisimme nyt öriseviä örkkejä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näin varmaankin on. Toinen vaihtoehto olisi tietysti ollut sakemannien valta.

      Saatiin ainakin ruotsalaiset instituutiot sitten.

      Poista
    2. Se saksalaisvaihtoehto maaorjuuksineen olisi todellakin ollut muutamaakin kertaluokkaa huonompi vaihtoehto Ruotsiin kuulumiselle.
      Moskovian alamaisuuteen joutumiseenhan sekin olisi päättynyt, mutta autonomioista olisi ollut turha haaveilla.

      Toisaalta Saksalaisen Ritarikunnan vallan jälkeen kukaan suomalainen ei sellaisesta edes olisi osannut haveilla.

      Poista
    3. Suomenlahden pohjoispuolelle olisi joka tapauksessa ollut varsinaisesti vaikea perustaa varsinaista maaorjuusinstituutiota harvan asutuksen vuoksi. Toinen asia olisi sitten se, että kenties sakemannit olisivat kohdelleet suomenniemeläisiä huonommin kuin ruotsalaiset.

      Poista