Kansalle ominaiset piirteet ovat suureksi osaksi geneettisiä, kuten
suomalaisille ominainen sovittelevuus ja yhteistyöhalukkuus, jotka
perustuvat näiden ominaispiirteiden valikoitumiseen vallitseviksi
kamppailussa yhteiseksi vastustajaksi osoittautuneita kovia luonnonoloja
vastaan. Tämän populaatiota sisältä päin yhteen sitovan
kulttuurikokonaisuuden jäseneksi ei voida integroitua pelkän juridisen
passinmyöntämisen perusteella.
Miten tämä liittyy elokuvan viestiin tai sanomaan? Suomalaisten ihmisten
alitajuinen yhteenkuuluvuuden tunne on lähes maagista, ja sen pohjalta
suomalaiset voivat tunnistaa toisensa myös ulkomailla ollessaan. Tämän
yhteisyyden pohjalta on syntynyt ainutlaatuinen samaan perheeseen
kuulumisen elämys, joka on näihin päiviin asti saanut ilmaisunsa
suomalaisten ystävällisessä suhtautumisessa toisiinsa, ihmisten
katsekontakteissa, epäfanaattisuudessa, hallinnon luotettavuudessa,
talvisodan hengessä, alhaisessa korruptiossa (jonka vaikea havaittavuus
toisaalta johtuu kaiken yhteistyön täydellisestä harmonisuudesta)
sekä avokätisessä sosiaaliturvassa ja hotellimaisissa vankilaoloissa.
Kaikki nämä asiat ovat Suomessa hyvin.
Vasta maahanmuuttotulva on rikkonut tämän suomalaisen konsensuksen
ilmapiirin. Niinpä on hyvin vaikea löytää perusteita elokuvan
tarjoamalle metaviestille, että suomalaiset ovat kyräilevää,
pahansisuista ja omiin myrkkyihinsä kuolemassa olevaa kansaa, jonka
vasta kontakti maahanmuuttajien kanssa tekee muka oikeasti hyväksi ja
toimintakykyiseksi.
Näyttää nimittäin siltä, että yhteiskuntarauha ja yhteiskunnallinen
tehokkuus eivät ole suinkaan parantuneet vaan romuttuneet tämän
kontakti- eli läheisyyshypoteesiksi sanotun olettamuksen kautta, jonka
alun perin esitteli Gordon W. Allport paljon kritiikkiä saaneessa
kirjassaan The Nature of Prejudice vuodelta 1954.
Kehitysmaalaisten oma kopeus, uho, epäreiluus ja opportunistinen
kiipijyys ovat saaneet myös suomalaiset olemaan luottamatta toisiinsa,
missä toistuu Robert D. Putnamin teoksessaan Bowling Alone (2000) esittämä ajatuskulku epäluottamuksen leviämisestä yhteiskunnassa.
Näyttö eritaustaisten yhteisestä matkasta suomalaiseen
kesämökki-idylliin puuttuu, ja sen paikalla on kantaväestöä jakava ja
vastakkainasettelua lietsova maahanmuutto-ongelma, jonka tuloksena on
lyöty lasit mäsäksi niin lähiöissä kuin kesämökeilläkin. Saattokeikka on
itse oma saattokeikkansa ja kuuluu arkitodellisuudesta vieraantuneeseen
Suureen Unelmaan.
[filosofi Jukka Hankamäki blogissaan 14.3.2017 julkaisemassaan merkinnässä Suomalaisuuden saattokeikka, jossa hän käsittelee Samuli Valkaman ohjaamaa elokuvaa 'Saattokeikka']
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti