Josefus vakuuttaa, että hänen tavoitteenaan on vain tosiasioiden kertominen, mikä tietenkin täytyy ottaa vähintään suolahippusen kera ja muista, että koko hänen asemansa roomalaisten suojattina varmasti pakotti hänet näkemään asiat eri tavoin kuin ne nähtiin seloottien puolella.
Joka tapauksessa kirjoittaja, valkopestessään roomalaisia, osoittaa suurta ymmärrystä kaikille niille julmuuksille, joita nämä tekivät. Niihin kuuluivat lukuisat ristiinnaulitsemiset ja elävältä polttamiset. Niiden hyväksyminen kuului ajan poliittiseen korrektiuteen.
Josakin vaiheessa mainitaan legioonalaistenkin kyllästyneen tappamiseen, mutta itse asia kuvataan asiaankuuluvaksi. Sota oli sotaa.
[Näin oli lausuttu Timo Vihavaisen blogissa 3.1.2024 julkaistussa merkinnässä Inferno.]
[Kiemurtelikohan Josefus koskaan edes sisäisesti puolustellessaan roomalaisia näiden toiminnan laadusta riippumatta? Joka tapauksessa varmaa on, että hän ei halunnut juutalaisten kokevan enää samaa kuin nämä olivat kokeneet keisarin ja Rooman legioonien taholta.]
Eipä ole ihmiskunta paljon muuttununut, kun suuruudenhullu vallanhimoinen/-set saa vallan, alkaa tapahtua kauheita.
VastaaPoistaIhmisten suhtautuminen väkivaltaan oli tuolloin erilainen, kun kivunlievitystä ei tunnettu ja ihmisiä kuoli kuin kärpäsiä erilaisiin tulehdustauteihin joita ei nykyään välttämättä edes osata mieltää tappaviksi;
VastaaPoistanehän paranevat nopeasti antibioottikuurilla.
Niinpä kivun tuottaminen ihmisille ja heidän tappamisensa eivät olleet samalla tavoin tuomittavia tekoja kuin nykyään.
Ja sitä tehdään kuitenkin siitä huolimatta edelleen.
Elämä oli julmaa, ja joskus oma tai lähimmäisen julmuus käsitettiin myös oikeudenmukaisena. Vielä nykyäänkin ainakin lääkärit joutuvat tekemään jonkin korkeamman tarkoituksen takia julmuuksia tuottamalla potilaalle kipua. Ilman kipua ei aina nykyaikanakaan pärjätä, edes inhimillisemmissä yhteiskunnissa.
VastaaPoistaKuolemanrangaistuksen ollessa käytössä meidänkin maassamme pyövelin työtä saatettiin kammoksua, mutta se kuitenkin käsitettiin välttämättömäksi.
Nykyään liian mukava elämä taas aiheuttaa sellaista, että ihmiset allergian tavoin hyökkäävät yhteiskuntaruumista vastaan.